Ökad tågtrafik till hamnen: "Arbetstillfällen säkras"

Ett nytt samarbetsavtal med Green Cargo ska öka tågtrafiken till och från Piteå hamn. Det innebär att arbetstillfällen säkras då vindkraftstransporterna har mattas av. "En hamn blir först en hamn då man kan erbjuda alla tre transportsätten", säger Lars Wikström vid Piteå hamn.

Lars Wikström, infrastrukturansvarig Piteå hamn, och Alexander Andersson, vid Shorelink, är nöjd med det nya tågavtalet.

Lars Wikström, infrastrukturansvarig Piteå hamn, och Alexander Andersson, vid Shorelink, är nöjd med det nya tågavtalet.

Foto: Anna Malmström

Piteå2023-05-24 07:00

Sedan några år tillbaka har endast 90-meter långa tåg passerat Piteå hamn någon gång i veckan. Det nya avtalet innebär att Green Cargo kommer in till hamnen med tåg på 300 meter fem gånger i veckan. För hamnens operatör Shorelink betyder det här ett utökat arbete i form av lastning, lossning och lagerhållning av gods.
– Vi har utvecklat befintliga lagerytor och våra rutiner för att hantera godset på ett effektivt sätt. Högre krav ställs nu när vi hanterar tåg dagligen, istället för någon gång i veckan, säger Alexander Andersson, ansvarig logistiker vid Shorelink.

Järnvägen till hamnen invigdes i slutet av 2014 och har god bärighet samt elektrifierad järnvägsterminal med rundgångsspår. Fram till i dag har kapaciteten alltså inte utnyttjats till fullo trots en investering på drygt 60 miljoner kronor.

– Järnvägen är ett av de mest konservativa transportslagen när det gäller till att förändra rörelser. Redan då vi hade invigningen fick vi höra att det är en viss tröghet då våra tågtider här uppe ska synkronisera ihop med tågtiderna i Hallsberg och kanske en mottagande station i Skövde. Det är alltså först nu man har fått det här på plats, säger Lars Wikström, infrastrukturansvarig vid Piteå hamn

Han berättar vidare att det här avtalet gör att arbetstillfällen säkras i hamnen.

– Vi har tidigare haft en väldigt stor uppåtgående trend tack vare vindkraftssatsningen som nu börjar mattas av. Arbetstillfällen säkras i och med det här.

Vad tror ni att det här avtalet kommer att betyda för hamnen?

– Det här är riktigt, riktigt bra. En hamn blir först en hamn då man kan erbjuda alla tre transportsätten. Det är jätteviktigt då vi alltid kommer behöva lastbilar och sjöfart. Sedan är det otroligt bra då man kan ha ett komplement med järnvägen, säger Lars Wikström och fortsätter:

– Jag brukar säga att över 100 mil då ska man köra godset på sjön, och mindre än 30 mil ska man köra på landsväg. Sedan har vi ett spann mellan 30 och 100 mil, och där är järnvägen oslagbar. 

Vilka kunder kommer kunna nyttja att det blir en regelbunden järnvägstrafik till Piteå hamn?

– Det är skogsvaruindustrierna så som SCA, Smurfit Kappa och Stenvalls, men även kemikalieindustrierna. Kort sagt är det regionens stora industrier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!