Det var den 11 februari i år som personalen på Skoogs bränsle upptäckte läckaget. En öppen ventil hade då hunnit flöda ut 37 kubikmeter diesel under nästan två veckors tid.
– Någon har varit in på depån och öppnat ventilen och det enda vi vet är att det inte är någon av oss själva, sade Roland Skoog, vd på Skoogs bränsle, till PT den 23 februari.
LÄS OCKSÅ: "Stort läckage från oljecistern"
Pågående sanering
Stora mängder jord- och snömassor runt cisternen fick grävas upp och deponeras. Nio månader senare fortskrider arbetet med att sanera den förorenade marken.
– Nu står man och avvattnar marken och suger upp det i en speciell brunn och tar hand om det i en oljeavskiljare, säger Roland Skoog.
Lyckligtvis ledde aldrig läckaget till någon miljökatastrof då oljan aldrig nådde grundvattnet.
– Det var tur i oturen att marken är väldigt tät och fångade upp oljan väldigt bra.
Vad har saneringen kostat?
– Det är dyrt. Det rör sig om miljonbelopp.
Kamerabevakning
Eftersom ventilens plombering var uppbruten är Roland Skoog uppfattning att dieselläckaget måste ha orsakats av antingen stöldförsök eller skadegörelse. Kraftigt snöfall hade dock sopat bort spåren efter eventuella gärningspersoner och polisen har inte hittat någon misstänkt till brottet.
– Inte vad jag vet. Polisen har inte hört av sig efter det här, säger han.
För att förhindra nya tillgrepp på dieseltankarna har Skoogs bränsle satt lås på alla ventiler samt monterat kamerabevakning på området.
– Dels ska det avskräcka och om det skulle hända igen, vilket jag inte hoppas, kanske vi kan få förövaren på film, säger Roland Skoog.