Magnus Carlborg uppger att klagomålen ökar mot de A-traktorer som blivit vanligare i Piteå.
– De har handlat om buskörning, att de kör för fort och vårdslöst. Det har hänt att folk blivit omkörda av en A-traktor på en 70-sträcka, säger han.
Det gör att i höst har polisen lagt fokus på att kontrollera ungdomar och deras A-traktorer med fokus på flera så kallade flygande besiktningar.
– Vi har en trafikpolis som specialutbildats i just det, säger gruppchefen.
De vanligaste fel polisen hittar på de ofta hembyggda A-traktorerna handlar om allt från fel däck, fel viktfördelning, till att genom att lossa en spärr på växellådan göra A-traktorn snabbare och då blir den en bil.
– Vilket inte ungdomarna har körkort för. En A-traktor körs på AM-körkort som du också kan köra moped och mopedbil på, säger Magnus Carlborg.
Upptäcks fel kan polisen utfärda ett förordnande om en ny registreringsbesiktning. Vid allvarliga fel kan polisen utfärda körförbud på plats.
Han pekar också på problemet med att lagstiftningen kring A-traktorer som i folkmun kallas för epa är gammal.
– Den är en djungel där det är svårt att applicera den på dagens fordon. Det gör att det går att gena i kurvorna säger gruppchefen, som betonar:
– Vi har inget emot A-traktorer. Det är ett säkert sätt för ungdomar att ta sig fram, men det är bra att det blir en obligatorisk besiktning så att fordonen blir säkrare.