Under januari nyregistrerades 20 408 bilar i Sverige vilket är 1836 fler jämfört med motsvarande månad 2014. Det är en ökning med nio procent och de prognoser Fallströms bil och Nordiska bil i Piteå gjort för 2015 anger också en ökning. En som är beredd att bidra till det är handbolls- och fotbollsdomaren David Olofsson. Onsdag hittade PT honom strosande vid Nordiska Bil bland både nya och begagnade bilar.
– Jag kör 3 000–4 000 mil per år och nu letar jag något nyare. Jag är alltid på sug efter något nytt, säger David Olofsson som sneglar på en färskare Volvo.
Nordiska Bils försäljningschef Stefan Magnusson i Luleå är mer än nöjd över utvecklingen.
Ökad försäljning
– Under januari 2014 sålde vi 15 nya bilar, under januari i år har vi sålt 31 och begagnatförsäljningen har också gått bra. Januari 2014 sålde vi 26 bilar och i år 36 fordon, redovisar Magnusson, som uppger att under hela fjolåret såldes 234 nya bilar i Piteå.
Nordiska bils verksamheter i Luleå och Piteå omsatte 718 miljoner kronor under 2013 med drygt 12 miljoner kronor i positivt resultat där ökningen gör att i år skruvar Stefan Magnusson upp prognosen på försäljning och besök i verkstäderna till 760 miljoner kronor.
Peter Fallström som lämnade finansbranschen för fyra år sedan för att starta bilföretag är också nöjd.
– Vi hade en uppgång med 20 procent hela förra året där vi sålde 50 nya och 150 begagnade bilar, säger Fallström, som uppger att året börjat bra.
Bra månad
– Januari blev en bra månad, vi har sålt 20 nya och begagnade bilar, säger Peter Fallström, som omsatte 28,6 miljoner kronor på bilförsäljningen förra året.
I år har bilhandlaren skruvat upp försäljningen till 250 fordon och han ser flera anledningar till att försäljningen går bättre.
– Ränteläget bidrar till att marknaden lättat och allt fler söker sig till bilaffären i stället för att handla på Blocket.
Han pekar på att folk uppfattat att det säkrare att gå till bilhandlaren som kan göra ett inbyte och som lämnar garanti på bilen.
– Situationen har stimulerat konsumtionen i landet och det leder ju till fler jobb, säger Peter Fallström, som uppger att hans bästsäljare är en mindre Mitsubishi-suv med prislapp 236 000 kronor och där 95 procent av kunderna väljer fyrhjulsdrivet.