– Det är en process, men vi räknar med att fusionen är klar före årsskiftet, säger Hans Grönlund, ordförande OK Piteå.
OK Norrbotten som har 44 procent av bränslemarknaden i länet har betydligt större ekonomiska muskler än OK Piteå. En viktig anledning till sammanslagningen är just att OK Piteå står inför stora investeringar samtidigt som kassan är relativt liten.
– Det är ingen kris, men vi står inför stora utmaningar. Det handlar bland annat om de allt hårdare miljökraven, till exempel spillzoner under pumparna och nya rörledningar, som innebär investeringar på runt elva miljoner, säger Hans Grönlund.
Samtidigt ökar kraven från OKQ8-kedjan som vill att alla butiker ska hålla samma standard över hela landet.
– Vi ska bygga om macken invändigt på Degeränget och det kommer att kosta en hel del. Till detta kommer nya affärssystem och ökade krav på datasäkerhet. Sammantaget behöver vi stärka vår organisation för att klara de utmaningar som ligger framför oss, säger Hans Grönlund.
OK Piteå har 15 anställda och åtta tankställen i kommunen. Bemannade stationer på Degeränget och i Norrfjärden, automatstationer i Långträsk, Pite Havsbad, Skuthamn, Svensbyn och centrala Piteå samt en station i gästhamnen vid Nolia.
– Sammanslagningen ger oss en chans att leva vidare på längre sikt och därmed tryggar vi också jobben. Det var en enig årsstämma i torsdags som sa ja till sammanslagningen, säger Hans Grönlund.
OK Norrbotten är sedan länge verksamt i Piteå. Föreningen har bemannade stationer i Roknäs och Öjebyn samt en automatstation i Rosvik. Dessutom lite överraskande fler aktiva medlemmar i Piteå än vad OK Piteå har.
– Våra föreningar har hittills verkat sida vid sida, så detta är ett naturligt steg. Vi tror det här är en bra lösning för våra medlemmar och vi tror att en sammanslagning minskar kostnaderna, säger Ulf Nordekvist, ordförande OK Norrbotten.
Föreningen har under senare år gjort omfattande investeringar i stationsnätet, för att uppfylla de nya miljökraven, renovera anläggningarna och införa nya butiks- och serveringskoncept. Nu ska samma sak ske med OK Piteås anläggningar.
-Vårt gemensamma mål är att OK ska stärka sin position Piteå, säger Staffan Magnusson, vd OK Norrbotten.
Hur går det med flytten av automatstationen från centrala Piteå till Södra hamn?
– Vi väntar fortfarande på bygglov och räknar med ett besked senast nästa vecka. Trafikverket har med tanke på Norrbotniabanan inga större invändningar. Får vi flytta den dit så kan vi samtidigt serva båtägarna billigare. Antagligen stänger vi stationen i gästhamnen vid Nolia då, säger Hans Grönlund.
0911-645 23