PT har vid olika tillfällen berättat om den nya kajplats som ska ses som ett komplement till Piteå hamn ute på Haraholmen.
Förhoppningar fanns om att verksamheten med att skeppa delar av Smurfit Kappas massaved via den nyrustade kajen, redan i månadsskiftet maj-juni.
– Det var kanske lite väl optimistiskt, säger Jan Lindbäck, vd vid Marine Group AB.
Miljövinster
Enligt Jan Lindbäck dröjer det ytterligare en tid innan allt är klappat och klart för att kunna ta emot det första fartyget.
– Vi är i full färd med att jobba fram de nödvändiga enslinjerna, förklarar han.
– Vi har röjt och satt ut de fasta märkena på land som visar farleden. Vidare väntar sjömärkena och prickningen. Dessutom måste vi få hundra klart från Transportstyrelsen så vi vet storleken på de fartyg som vi kan och får ta in till kaj.
Den nya kajplatsen på Sandholmen kommer att innebära stora miljövinster när det gäller timmer- och massavedtransporter.
I dagsläget krävs 200 enkelresor med långtradare (100 med fullt lass och 100 returkörningar) för att leverera ett fullstort båtlass med massaved till Smurfit Kappa.
Med den nya kajen lyfts godset från fartyg på lastbil och transporteras sista biten längs E4 till fabriken.
Lotsdispens
Länsstyrelsens miljöprövning gav tummen upp för volymer på max 500 000 ton gods och år.
Marine Group har en lotsdispens för att pråma massaved via Pitsundet upp till Sandholmen.
– Vi har faktiskt testat att ta upp en pråm från Holmön med ungefär tusen ton timmer och massaved. Fördelningen var ungefär hälften vardera. Timret lossades i Kåge medan vi tog massaveden hit. Vi fick en bra möjlighet att testa och det gick jättebra, säger Jan Lindbäck.
Samtidigt understryker han att huvudmålet är att nå kajen med mindre fartyg med lastkapacitet på upp till 3 000 kubikmeter.
Väntar på klartecken
Men än dröjer som sagt var premiären med fartyg till Sandholmen.
– Det är väl främst Transportstyrelsens klartecken av farleden som vi väntar på plus att vi ska göra helt klart med sjömärkningen, säger Jan Lindbäck.
Sandholmens kajplats kan komma ifråga för annat än timmer och massaved. Den minnesgode kommer kanske ihåg den jättetransformator som anlände via pråm och specialtrailer till Sandholmen hösten 2013 för vidare befordran till ställverket i Markbygden.
Hösten 2017 planeras för en liknande leverans.