Officiell start av nya kajplatsen dröjer

Målet var att dra igång verksamheten på den nya kajplatsen ute på Sandholmen i början av juni. Det dröjer ytterligare någon månad.

Delmål. Jan Lindbäck medger att det tagit lite längre tid än beräknat. "Men ett delmål var när vi nyligen tog in en 82 meter lång pråm med 500 ton massaved", berättar han. (Arkivbild)

Delmål. Jan Lindbäck medger att det tagit lite längre tid än beräknat. "Men ett delmål var när vi nyligen tog in en 82 meter lång pråm med 500 ton massaved", berättar han. (Arkivbild)

Foto: Linn Fantenberg

PITEÅ2016-07-04 20:00

PT har vid olika tillfällen berättat om den nya kajplats som ska ses som ett komplement till Piteå hamn ute på Haraholmen.

Förhoppningar fanns om att verksamheten med att skeppa delar av Smurfit Kappas massaved via den nyrustade kajen, redan i månadsskiftet maj-juni.

– Det var kanske lite väl optimistiskt, säger Jan Lindbäck, vd vid Marine Group AB.

Miljövinster

Enligt Jan Lindbäck dröjer det ytterligare en tid innan allt är klappat och klart för att kunna ta emot det första fartyget.

– Vi är i full färd med att jobba fram de nödvändiga enslinjerna, förklarar han.

– Vi har röjt och satt ut de fasta märkena på land som visar farleden. Vidare väntar sjömärkena och prickningen. Dessutom måste vi få hundra klart från Transportstyrelsen så vi vet storleken på de fartyg som vi kan och får ta in till kaj.

Den nya kajplatsen på Sandholmen kommer att innebära stora miljövinster när det gäller timmer- och massavedtransporter.

I dagsläget krävs 200 enkelresor med långtradare (100 med fullt lass och 100 returkörningar) för att leverera ett fullstort båtlass med massa­ved till Smurfit Kappa.

Med den nya kajen lyfts godset från fartyg på lastbil och transporteras sista biten längs E4 till fabriken.

Lotsdispens

Länsstyrelsens miljöprövning gav tummen upp för volymer på max 500 000 ton gods och år.

Marine Group har en lotsdispens för att pråma massaved via Pitsundet upp till Sandholmen.

– Vi har faktiskt testat att ta upp en pråm från Holmön med ungefär tusen ton timmer och massaved. Fördelningen var ungefär hälften vardera. Timret lossades i Kåge medan vi tog massaveden hit. Vi fick en bra möjlighet att testa och det gick jättebra, säger Jan Lindbäck.

Samtidigt understryker han att huvudmålet är att nå kajen med mindre fartyg med lastkapacitet på upp till 3 000 kubikmeter.

Väntar på klartecken

Men än dröjer som sagt var premiären med fartyg till Sandholmen.

– Det är väl främst Transportstyrelsens klartecken av farleden som vi väntar på plus att vi ska göra helt klart med sjömärkningen, säger Jan Lindbäck.

Sandholmens kajplats kan komma ifråga för annat än timmer och massaved. Den minnesgode kommer kanske ihåg den jättetransformator som anlände via pråm och specialtrailer till Sandholmen hösten 2013 för vidare befordran till ställverket i Markbygden.

Hösten 2017 planeras för en liknande leverans.

Fakta Sandholmen

Sandholmens kaj mäter totalt 65 meter.

35 meter är byggt som en platta för tunga lyft.

30 meter är en traditionell plåtkaj med däcket från en lastbåt som stomme.

Hortlax byamän har gett Marine Group klartecken att nyttja sex hektar mark i direkt anslutning till kajen som upplagsytor för allt tänkbart inskeppat gods.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!