"Oetiskt" att sälja vapen – tappar betaltjänst

Klarna har sagt upp avtalet med Fritid och Vildmark i Piteå, detta då deras försäljning av jaktvapen, strider mot Klarnas "etiska riktlinjer".

Den största delen av Fritid och Vildmarks försäljning sker i butiken  i Piteå. Men även på webben sker en stor del av handeln.

Den största delen av Fritid och Vildmarks försäljning sker i butiken i Piteå. Men även på webben sker en stor del av handeln.

Foto: Laila Bäckström

PITEÅ2018-10-11 19:20

– Det är en tråkig situation, rent krasst så finns det andra betallösningar, men nu står vi utan lösning i flera veckor innan vi får igång en annan, säger Seved Wiklund, ägare av Fritid och Vildmark.

I dagarna kom ett brev till företaget att Klarna säger upp avtalet med deras betaltjänst. Detta med hänvisning till att Fritid och Vildmark bedriver försäljning som strider mot Klarnas etiska riktlinjer, i samma veva stängdes företaget också av från betaltjänsten.

Det handlar om försäljning av vapen och ammunition. Att Fritid och Vildmark säljer knivar med längre blad än elva centimeter uppges också ligga dem i fatet.

– Vi delar definitivt inte uppfattningen att "jakt är oetiskt". Det är faktiskt lagligt och står under stränga regleringar, förordningar, lagar och tillsyner, säger Seved Wiklund som uppger att deras webbhandel "står stilla" just nu.

– Detta slår inte bara mot oss, utan mot en hel jägarkår. Vi har jagat i generationer, jag är själv jägare.

Han poängterar att Klarna givetvis är fria att "få tycka och göra som de vill", men är kritisk till med hur kort varsel avtalet sades upp. I dag (läs torsdag) kom ett brev från Klarna där de nu vill omförhandla avtalet:

– Detta trots att vi redan svarat på en mängd frågor från dem via mejlen, men vi har aldrig fått något svar och det går inte att ringa dem, säger Seved Wiklund som hade hoppats på en smidigare lösning där man fått en månad på sig att hitta en annan betallösning innan avtalet sades upp.

– Sedan är det tråkigt att det finns andra företag som har den här betalningslösningen, som säljer liknande varor som oss, som kanske upplevs som större och viktigare aktörer. Men vi som är en liten aktör, vi får inte göra det, säger Seved Wiklund.

Vad händer nu?

– Vi kan inte lägga oss ner och vänta, utan vi jobbar för fullt för att få igång en annan betallösning, men även om det finns andra lösningar ska de också stämma med vårt system. Det är flera veckor bort innan vi får det att fungera.

Tror du att det blir en annan betallösning eller går ni tillbaka till Klarna igen?

– Kan inte Klarna erbjuda oss en helhetslösning, så är de inte vårt första alternativ, men man ska aldrig säga nej, säger Seved Wiklund som inte delar Klarnas uppfattning om vad oetisk innebär.

–  Jag vägrar att kalla mig oetisk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!