Kommunfullmäktige har sedan tidigare klubbat hastighetsplanen "Rätt fart i Piteå" och etapp ett (som nu ska genomföras) gäller förändringar av den högsta tillåtna hastigheten i de centrala delarna.
I dagsläget är det 50 kilometer i timmen som gäller, men teknik- och servicenämnden har istället klubbat att det ska vara 30 kilometer i timmen i stadskärnan. Alltså på gatorna som ligger innanför Sundsgatan, Svartuddsvägen, Timmerleden och ”Leden” (det vill säga Västergatan, Storgatan och Bryggargatan) samt Bryggargatan (området börjar vid rondellen Sundsgatan invid Shell).
Men när kommunstyrelsen hade sitt möte någon vecka senare var de inte nöjda.
– Vi tycker inte att man har följt fullmäktiges beslut om planen "Rätt fart i Piteå". Där står det rätt tydligt att ny hastighet i bostadskvarter, stadscentrum och byacentrum ska vara 40 kilometer i timmen, men teknik och servicenämnden har beslutet om 30 kilometer i timmen, säger Peter Roslund (S), kommunalråd som menar att nämnden bör läsa igenom fullmäktiges beslut och sedan ompröva sitt eget.
– För som vi tolkar det, stämmer det inte med fullmäktiges beslut.
Kan ni agera på något annat sätt?
– Dom har delegation att fatta beslut, men dom måste rätta sig efter fullmäktiges beslut eftersom det är högsta politiska organet. Har man fattat en plan eller policy har man att rätta sig efter det. Gör man inte det blir det revisorer eller andra som får tycka till, säger Peter Roslund.
Christer Lindström (S) ordförande i teknik- och servicenämnden menar dock att allt handlar om hur man tolkar kommunfullmäktiges hastighetsplan.
– Men vi har också fått veta muntligt att det har kommit in en överklagan om det här till förvaltningsrätten, så vi ska väl avvakta och se vad dom säger. Och se om vårt beslut följer hastighetsplanen eller inte?
Han menar att det egentligen inte är någon stor fråga eftersom bilarna redan i dag håller sig kring 30 kilometer i timmen i stadskärnan.
– Men det står i hastighetsplanen att vid särskilda skäl ska man sätta 30 kilometer i timmen, säger Christer Lindström och menar att de aktuella vägarna har en "extrem blandtrafik" med både gångare, cyklister och bilar.
– Dessutom är det mycket skymda korsningar, fyrkantiga hörn som man har dålig sikt runt omkring, plus givetvis det faktum att bilarna redan kör runt 30 kilometer i timmen. Det är de skälen vi har utgått ifrån för beslutet.
Men vad säger du om att Peter Roslund inte tolkar det så?
– Det är uppenbarligen kommunstyrelsen tolkning av det hela och i princip tycker vi inte att det är någon viktig fråga i sig eftersom gatuutformningen gör att folk inte kör fortare än 30 som det är redan i dag.
Men nu avvaktar ni förvaltningsrättens beslut?
– Det lär bli så och under den tiden så kommer de nuvarande hastigheterna att gälla. Sedan får vi kanske ompröva beslutet ändå, men det måste nämnden ta ställning till som helhet.