Nytt larm om bluffakturor
Vår och sommar är bluffakturornas tid och nu slår Företagarna i Piteå larm. Flera mindre företag i kommunen har fått påringningar och falska räkningar från mystiska avsändare. Arkivexperten i Munksund är en av flera som drabbats.
Arkivexpertens ägare, Roland Ekerlin, är rutinerad och vet hur man ska handskas med bluffmakare och falska fakturor.
Foto: Maria Johansson
- Bluffmakarna ger sig ofta på nystartade företag. I början är det lätt att tro att man måste synas på internet och i kataloger, men efter ett tag lär man sig, säger Gunilla Wallsten, ordförande i Företagarna i Piteå.
Bluffmakarna
Arkivexperten i Munksund är långt ifrån nystartat, men hör ändå till de som drabbats av skumma telefonsamtal och falska räkningar. Ägaren Roland Ekerlin är rutinerad och vet hur han ska handskas med bluffmakarna.
- Vi har gjort så att alla andra på företaget hänvisar telefonförsäljarna till mig utan att svara på några frågor. Vi får flera samtal i veckan och det gäller att vara kraftfull och lägga på luren om de inte slutar prata, säger Ekerlin.
Företaget har också fått en till synes vanlig faktura på 2 875 kronor från Kontorsgrossisten.
- Den är riktigt lurig och ser ut som en faktura, men finstilt står det att det är ett erbjudande. Vi har fått ett liknande från Promedia kontor och data tidigare med inbetalningskort och allt, berättar Roland Ekerlin.
Mystiska försäljare
Jonas Mörtsell, som jobbar med truckutbildningar i ett familjeföretag, har också fått ta emot samtal från mystiska försäljare.
- Deras metoder är i allra högsta grad tveksamma. Vi fick en faktura och samtal från 121.nu och de hänvisade till en bandinspelning. Jag sa att vi inte hade beställt någonting och efter mycket dividerande strök de räkningen, berättar han.
- Om man får en räkning utan att ha beställt något ska man dra ett streck över den, skriva att man bestrider kravet och skicka tillbaka den till avsändaren, säger Gunilla Wallsten.
Företagarna i Piteå vill att alla som drabbas av blufförsök ska höra av sig så att andra kan varnas.
FAKTA Tips om skydd
Be alltid att få återkomma när en säljare ringer. Om de vill skicka någonting, be att få det med vanlig post. Skojarnas metoder bygger på stress, så bekräfta eller tacka aldrig ja till någonting över telefon.
Ge dig inte in i diskussioner via telefon, det som sägs är svårt att kontrollera i efterhand. Skriftlig dokumentation av affärskontakten är viktigt, om det i ett senare skede skulle visa sig att du har blivit utsatt för ett bedrägeri.
Kontrollera att företaget existerar, och sök på internet för att se om andra har råkat ut för den eventuella skojaren. Listan över kända bedragare, samt information om hur du hanterar bedrägeriförsök hittar du bland annat hos Svensk handel.
Betala aldrig för någonting du inte har beställt. När betalningen är gjord är det svårt att få tillbaka pengarna. Det blir vanligare att bluffakturorna har "riktiga" företagslogotyper, men ett falskt plus- eller bankgironummer.
Se till att en person på företaget sköter alla beställningar och bekräftelser. Då blir det lättare att överblicka dem och avslöja eventuella bluffare. Detta är extra viktigt i semestertider då ordinarie personal är borta.
Källa: Tidningen Företagaren
Ge dig inte in i diskussioner via telefon, det som sägs är svårt att kontrollera i efterhand. Skriftlig dokumentation av affärskontakten är viktigt, om det i ett senare skede skulle visa sig att du har blivit utsatt för ett bedrägeri.
Kontrollera att företaget existerar, och sök på internet för att se om andra har råkat ut för den eventuella skojaren. Listan över kända bedragare, samt information om hur du hanterar bedrägeriförsök hittar du bland annat hos Svensk handel.
Betala aldrig för någonting du inte har beställt. När betalningen är gjord är det svårt att få tillbaka pengarna. Det blir vanligare att bluffakturorna har "riktiga" företagslogotyper, men ett falskt plus- eller bankgironummer.
Se till att en person på företaget sköter alla beställningar och bekräftelser. Då blir det lättare att överblicka dem och avslöja eventuella bluffare. Detta är extra viktigt i semestertider då ordinarie personal är borta.
Källa: Tidningen Företagaren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!