Nytt tågtrafikbolag bildat i Norrland

Länstrafikbolagen i de fyra nordliga länen bildade i dag ett gemensamt norrländskt tågtrafikbolag, Norrtåg AB. Syftet med bolaget är att utveckla och driva tågtrafik i hela Norrland inom ramen för det så kallade Norrtågsförsöket.

Piteå2008-02-29 00:00
PITEÅ (PT)

Försöket innebär en omfattande satsning i tio år på att bygga upp ett modernt tågtrafiksystem i hela Norrland. Initialt planeras trafik på de nya sträckorna Sundsvall-Umeå (Botniabanan), Umeå-Lycksele, Umeå-Luleå och utvecklad trafik på Sundsvall-Östersund-Storlien och Luleå-Kiruna.

Norrländskt samarbetet

- Det här är ett historiskt steg i samarbetet mot en förbättrad tågtrafik i Norrland. Bolaget blir den gemensamma aktören och vi kan nu börja genomföra alla våra planer. Avtalet med staten om Norrtågsförsöket är snart i hamn och infrastrukturen på Botnia- och Ådalsbanan närmar sig ett färdigställande. Vi tror på en trafikstart 2010 då Botniabanan står klar, säger Thomas Hägg, nybliven ordförande för bolaget och till vardags ordförande för länstrafiken i Jämtland.

- Den här typen av storregionalt samarbete har fungerat framgångsrikt i flera regioner i landet, exempelvis Skåne och Bergslagen, vilket har lett till en mycket stark utveckling av tågtrafiken. Det här är ett viktigt utvecklingssteg för det norrländska samarbetet.

Stor utmaning

- Det här är utvecklande för Norrland och samtidigt en stor utmaning. Nu ska alla visionerna förverkligas och allt arbete börjar egentligen nu. Vi ska inte köra själva men äga tågen och upphandla operatörer som ska utföra trafiken, säger Maria Höglander, nytillsatt vd för bolaget som hon ska kombinera med sin roll som vd för länstrafikbolaget i Västerbotten.

- Det har varit en spännande process i de fyra norrlandslänen som har tagit oss dit vi nu är. Bolagsbildningen innebär att vi äntligen kan ta oss an de praktiska förberedelserna för att få igång trafiken. Närmast ligger att vi ska beställa tåg i april och till hösten påbörja upphandlingen av operatörer för trafiken.





Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om