Målgruppen för Visit Piteå är den internationella gästen. På den nya Facebook-sidan kommunicerar man på engelska för att attrahera människor från hela världen.
– Nu har vi gjort kampanjer mot Tyskland, Belgien, Nederländerna och Storbritannien. Vi har drivit upp följarantalet till nästan 1 400 personer på tre veckor. Det är jätteroligt, säger Sara Holm, kommunikatör på Visit Piteå.
– Vi märker att vår natur och vinter är jätteintressant där nere.
Hemsidan har samma funktion som tidigare men är moderniserad. Där och i sociala medier kommer man att vara i den "drömmande fasen" och fokusera på sånt som händer längre fram.
– Nu kommer de olika campinganläggningarna som är med, deras kampanjer går live här om en-två veckor. Trots att det är snö ute vill vi att folk ska börja tänka på camping och förhoppningsvis driver det mycket folk till respektive anläggning, säger David Wellborg, affärsutvecklare på Visit Piteå.
Anledningen till att man väljer att byta namn till just Visit Piteå är för att namnet är inarbetat i andra kommuner runt om i landet och det stora paraplyet – Visit Sweden.
– Vi vill gärna falla under det och vi ser våra grannar som har Visit Luleå och Visit Skellefteå. Vi vill gärna sitta ihop med dem på ett bra sätt, säger David Wellborg och fortsätter:
– Vi ser också på det här mönstret, vi märker att ingen söker på "Destination Piteå", utan "I would like to visit" och så vidare. Vi går från en mer traditionell sommarstad till en mer internationell besöksstad.