Nytt liv i gamla kajen

Gamla slitna kajen på Sandholmen har fått nytt liv. Inom kort avtäcks 65 meter upprustad kajyta, som i framtiden kan komma att beröra både Smurfit Kappas massavedtransporter och Markbygdens vindkraftsprojekt.

Kajen på Sandholmen, mitt emot Fingermanholmen, kan komma att bli ett betydande komplement till Piteå hamn om alla pusselbitarna faller på plats.

Kajen på Sandholmen, mitt emot Fingermanholmen, kan komma att bli ett betydande komplement till Piteå hamn om alla pusselbitarna faller på plats.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-12-14 21:00

Fallfärdig och utdömd, det är begrepp som varit intimt förknippade med gamla träkajen på Sandholmen; på södra sidan av Piteälven intill Fingermanholmen.

Men förra sommaren i augusti hände något som väckte liv i kajen och som kommit att starta en omfattande renoveringsvåg.

Transformator

Idéerna tog fart med den jättetransformator som anlöpte sjövägen till Sandholmen, ämnad för nya ställverket i Markbygden.

Kanske minns ni pjäsen på över 300 ton som kom per pråm i ett enda stycke, alltför tung för både lyftkranarna i Piteå hamn och för att transporteras över närliggande vägbroar.

Rekordtung transport

Jättepjäsen drogs på pråm av två bogserbåtar sjövägen från Norrköping upp till Sandholmens gamla kaj.

På specialbyggda ramper av stål kunde en 72-hjulad trailer – som transformatorn var uppställd på – köra direkt ut från pråmen, över kajen och fortsätta för egen maskin upp mot Markbygden.

Det här var enligt bedömare den tyngsta transporten som någonsin rullat på svenska vägar – och allt fick ett lyckat slut.

Pålningsarbete

– Det var i den vevan som tankarna föddes på att rusta upp kajen på Sandholmen. Går det att handskas med så extremt tunga lass, då borde det finnas potential för annat tungt gods, säger Jan Lindbäck, vd på Marine Group AB.

Så gick resonemanget när Piteåföretaget anmälde planerna till länsstyrelsen om att totalrenovera den medfarna träkajen.

– Vi fick klartecken och god support även av Piteå kommun. Sedan dess har vi använt en stor mängd överblivna rör och fundament från ett brobygge i Sundsvall, valsar från pappersindustrin för att påla och förstärka kajen, berättar Lindbäck.

65 meter kaj

Veckan före jul blir totalrenoveringen fullbordad.

– Kajen mäter totalt 65 meter, varav 35 meter är byggt som en platta för tunga lyft. 30 meter är format som en traditionell plåtkaj med däcket från en lastbåt som stomme.

Marine Group står bakom mångmiljonsatsningen som inrymmer en rad potentiella affärsmässiga förgreningar, bland annat mot Smurfit Kappa Kraftliner och vindkraftsprojektens företrädare.

– I framtiden blir det fullt möjligt att kunna ta emot aningen mindre båtar än de som nu angör Piteå hamn med exempelvis massaved. Med en smärre muddringsinsats i farleden utanför SCA-sågen skulle sjövägen även kunna öppnas för stora lastfartyg.

Halverad körsträcka

Jan Lindbäck poängterar att torgförda idéer inte har förankrats hos någon motpart.

– Vi pekar på möjligheterna, resten är frågan om förhandlingar, understryker han.

– Men krasst räknat skulle Kappa kunna halvera sträckorna för sin fordonstrafik med massavedtransporter.

I dag krävs cirka 200 enkelresor med långtradare genom stan (100 med fullt lass och 100 returkörningar) för att leverera ett fullstort båtlass med massaved till Kappafabriken.

– Skulle massaveden lossas på Sandholmen är det fullt möjligt att halvera körsträckan från 16 kilometer enkel väg till åtta kilometer. Transportvägen från Sandholmen via E4 över Bergsviksbron och till Kappa innebär också att fordonen inte behöver passera stan. Ur miljösynpunkt är det bara fördelar, anser Jan Lindbäck.

Isbrytarturer

För leveranser till vindkraftsparken i Markbygden finns motsvarande besparingsmöjligheter, enligt Lindbäcks resonemang.

– Men som sagt, än så länge handlar allting om hypoteser och möjliga komplement till den ordinarie verksamheten i Piteå hamn.

För att trygga sjötrafiken vintertid har Marine Group även köpt isbrytaren Arctic Explorer av Pite havsbad och Hilding Holmkvist.

– Vi kommer att hålla turisttrafiken igång som tidigare, men också fortsätta att bryta is i huvudsak till SCA:s egna kaj i Munksund och efter behov till Sandholmen.

– Vi har också fått klartecken av Hortlax byamän för att nyttja ett sex hektar stort markområde i direkt anslutning till kajen som upplagsytor för allt tänkbart inskeppat gods, säger Jan Lindbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!