Sedan i augusti har det rests stommar och spikats bland båthusen vid Renöhamn och inför vintern står det nästan klart, sjöräddningens nya hus som innebär att räddningsbåten Sparbanken Nord inte längre behöver utsättas för kyla och blötsnö.
– Bygget är nästan klart. Det som återstår är att lägga golv i det loft som blir en samlingslokal för besättningarna, sade tillsyningsman Lars Lundberg till PT innan invigningen.
En samling personer från sjöräddningen, Piteå kommun, och företag kom för att bevittna öppningen.
Kan rädda liv
– Vi i besättningarna satsar ett par månader var varje säsong, men det får man igen när man vet att man kan vara med och rädda liv. Det är fantastiskt, sade Lars Lundberg, som själv varit med i tio år.
På plats fanns förstås Sten Olsson, som tog initiativ till att det kom en räddningsbåt till Piteå.
– Det skedde efter olyckor där jag själv fick plocka upp två personer som drunknat, sade Olsson, som inledde arbetet med att få fram en räddningsbåt genom att kontakta Sjöräddningssällskapet i Göteborg.
– Jag blev glad när de ringde och meddelade att vi skulle få upp en båt från Waxholm. En dröm gick i uppfyllelse, sade Sten Olsson, som var tillsyningsman fram till dess att Lars Lundberg tog över uppgiften.
Blev huvudsponsor
Första tre åren drevs verksamheten utan huvudsponsor, sedan gick Sparbanken Nord in. På fredagen meddelade också ordföranden Gusten Granström att banken förlängt avtalet fram till och med 2017 där Lars Lundberg fick en symbolisk check värd 350 000 kronor.
Före det klippte Granström och Lindbäcks fabrikschef Peter Eriksson band. På plats fanns också Anders Östlund och Markus Nordin från Sjöräddningen centralt för att gratulera.
Nu har drömmen om båthus uppfyllts, men sjöräddningen har fler önskemål.
– Nu handlar det om att få hit en större bättre anpassad "tolva" som är specialbyggd för gång i hög sjö. Vi har lagt in en propå om det men har ännu inga signaler om någon båt. En sådan kostar 8,5 miljoner kronor, men vi har gott hopp om att få en eftersom sjöräddningssällskapet sagt att den typen av båtar ska prioriteras för norrlandskusten", säger Lars Lundberg.