Nytt förslag ska röja trimmade A-traktorer

Transportstyrelsen föreslår nya tekniska krav för att föräldrar, polis och besiktningsföretag lättare ska kunna kontrollera och upptäcka A-traktorer med manipulerad hastighetsbegränsning. "Vi är såklart positiva till en bättre reglering än den som finns idag", säger Daniel Pettersson, chef för trafiksektionen i polisregion nord.

Polisen har med representanter i föreskriftsarbetet för att lyfta fram de delar de ser ute i verkligheten. Enligt Daniel Pettersson, chef för trafiksektionen i polisregion nord, ställer man sig positiv till en bättre reglering gällande hastighetsbegränsningen.(Arkivbild)

Polisen har med representanter i föreskriftsarbetet för att lyfta fram de delar de ser ute i verkligheten. Enligt Daniel Pettersson, chef för trafiksektionen i polisregion nord, ställer man sig positiv till en bättre reglering gällande hastighetsbegränsningen.(Arkivbild)

Foto: Kurt Engström

Piteå2024-06-18 20:30

Vid årsskiftet 2023-2024 fanns det cirka 56 000 registrerade A-traktorer i Sverige, fler än dubbelt så många jämfört med 2019.

Antalet fortsätter att öka och i takt med det även olyckor kopplade till dessa.

2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av ett förändrat regelverk för att öka trafiksäkerheten för A-traktorer och en rad förändringar har skett sedan dess.

Nu kommer Transportstyrelsen med förslag på nya tekniska krav för att upptäcka A-traktorer vars hastighetsbegränsning har manipulerats.

undefined
Transportstyrelsen förslag innehåller en "checklista" med krav som ska underlätta kontroll och upptäckt av trimmade A-traktorer.

– Utgångspunkten i vårt arbete är att vi behöver föreskriva hur hastighetsbegränsningen ska utföras. Det blir som en checklista som tydligt visar vad som gäller och på så sätt göra det lättare för föräldrar, polis och besiktningsföretag att se vad som är ändrat, säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen.

Hastigheten kan begränsas både mekaniskt, exempelvis genom att sätta de högre växlarna i fordonets växellåda ur funktion och ha dubbla växellådor samt elektroniskt, bland annat med en hastighetsregulator som kopplas in i bilens styrenhet.

Förslagets "checklista" listar upp krav som ställs på hastighetsregulatorns konstruktion och installation av den. Synliga och färgkodade kablar som ska vara intakta och åtskilda från övriga kablar i fordonet och skyddshölje över själva regulatorn är några av dem.

undefined
2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av ett förändrat regelverk för att öka trafiksäkerheten för A-traktorer och en rad förändringar har skett sedan dess.(Arkivbild)

Vid registreringsbesiktningen ska ombyggnaden ha en konstruktiv hastighet på högst 30 kilometer i timmen och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.

2020 togs kravet på mekanisk utväxling bort vilket gjorde det betydligt mycket enklare att bygga en A-traktor och sedan dess har marknaden med elektroniska lösningar ökat.

– Idag finns det ingen begränsning på utförandet bara man uppfyller kravet på högsta konstruktiva hastighet, vilket gjort det mycket enklare att manipulera A-traktorn utan att det syns vad man gjort. Därför vill vi tydliggöra hur hastighetsbegränsningen ska göras, säger Josefine Montelius.

undefined
Krav som ställs vid installation av hastighetsregulatorn är bland annat synliga och färgkodade kablar som ska vara intakta och åtskilda från övriga kablar i fordonet. (Arkivbild)

Förslaget ligger just nu ute på samråd och man inväntar synpunkter från berörda myndigheter. Bland annat från Polisen, som har med representanter i föreskriftsarbetet för att lyfta fram de delar de ser ute i verkligheten. 

Daniel Pettersson, chef för trafiksektionen i polisregion nord, satt med i den beredningsgrupp som tog fram förslagen om bland annat krav på bilbälte, vinterdäck och en passagerare per plats, som trädde i kraft hösten 2023.

– Det var steg ett i den här resan. Det som egentligen har varit det stora problemet för oss är det som man tittar på nu, nämligen att det är för enkelt att manipulera fordonen och för svårt att kontrollera dem, säger Daniel Pettersson.

undefined
Polisen har med representanter i föreskriftsarbetet för att lyfta fram de delar de ser ute i verkligheten. Enligt Daniel Pettersson, chef för trafiksektionen i polisregion nord, ställer man sig positiv till en bättre reglering gällande hastighetsbegränsningen.(Arkivbild)

– Vi är såklart positiva till en bättre reglering än den som finns idag. Sedan återstår det att se om just den regleringen blir så mycket bättre än den vi har, det vet vi ju inte. Vi får se vart det landar.

Mekanisk hastighetsbegränsning kommer fortsatt vara möjlig och A-traktorer som godkänts innan de nya reglerna träder i kraft får fortsätta användas enligt de regler som gällde vid godkännandet. 

Målet är att reglerna ska börja gälla hösten 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!