Nytt banalternativ genom Piteå centrum

KOMMUNIKATION. Färre korridorer och nya förslag till bansträckning. Banverket går nu in i fas två när den planerade Norrbotniabanan de närmaste 18 månaderna kommer att behandlas i järnvägsutredningen.

Piteå2006-01-31 00:00
Tre korridorer har blivit två.

Sakta men säkert fortskrider arbetet med den tilltänkta Norrbotniabanan.

Från att ha varit en förstudie, konkretiseras planerna allt mer när projektet nu de närmaste ett och ett halvt åren kommer att behandlas i den så kallade järnvägsutredningen.

"Skarpt läge"

- Nu börjar det bli mer av ett skarpt läge, säger Norrbotniabanegruppens ordförande Peter Roslund.

När det gäller bandelen mellan Piteå och Skellefteå börjar också planerna ta en lite fastare form. I inledningsskedet fanns tre olika och fullt tänkbara korridorer utmärkta.

Dessa har bantats till två.

- Den västliga delen, den över Hemmingsmark och Blåsmark är borta, säger projektledaren Kristina Falk.

Anledningen stavas bland annat pengar.

- Den skulle ha blivit både längre och därmed också dyrare, men den skulle inte heller ha nått de planerade målpunkterna, motiverar hon.

Nytt alternativ

Däremot finns nu ett nytt sträckningsalternativ när det gäller Piteå centrum.

Sedan tidigare finns dels den västliga korridoren som går parallellt med Timmerleden och dels den östliga som ligger förbi Nolia. Dessa två har kompletterats med ett tredje förslag.

Det handlar om ett alternativ som kan sägas förbinder de två tidigare. Ett som skär tvärs över centrala stan, ungefär i höjd med bostadsområdet Strömsborg, förbi Piteå älvdals sjukhus, intill stadshuset över mot Noliaområdet.

- Ett spännande alternativ, men definitivt inte säkert att det blir av, säger Kristina Falk.

Omfattande

Rent tekniskt kan det bli för omfattande.

- Det kan vara svårt klara den planskilda biten. Dessutom finns där vatten och en hamn. Men tanken skulle i så fall kunna vara att rescentrat hamnar intill stadshuset, tillägger hon.

Såväl Kristina Falk som Peter Roslund vill att förslag, ideer och alternativ presenteras så brett som möjligt.

- Absolut. Det är också viktigt att piteborna tar tillfället i akt och engagerar sig, tycker till. Projektet har kommit ett steg längre, säger Roslund som gärna använder orden skarpt läge och allvar.

Ungefär på samma sätt resonerar Kristina Falk.

- Projektet avancerar, men fortfarande är det många pusselbitar som ska falla på plats innan en slutlig sträckning genom Piteå centrum spikas.

Nästa vecka träffar Norrbotniabanegruppen riksdagens trafikutskott i samband med utskottets besök i Arvidsjaur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!