Den stränga vinterkylan har släppt sitt tunga grepp om Piteå. Våren närmar sig sakta men säkert. Asfalten tinar fram. Det betyder att allt fler cyklar plockas fram för var vecka som går.
Piteå kommun har under flera år satsat på att bygga ut gång- och cykelvägnätet. Nu är en ny plan på väg att antas. Den garanterar fortsatta satsningar för att öka säkerheten och komforten för oskyddade trafikanter.
Men det kan sägas direkt, det handlar inte om några jättesatsningar.
- Det är ungefär en kilometer som kommer till årligen på den här vägen, säger Annika Stenvall.
Men förutom speciellt avsatta pengar byggs nya gång- och cykelvägar i samband med att hela vägar byggs om, ett pågående exempel är Furubergsvägen. Dessutom kan staten hjälpa till med kostnaden längs sina vägar i kommunen.
Hastigheten viktig
I år fortsätter förmodligen arbetet med att bygga en gång- och cykelväg parallellt med delar av Södra Pitholmsvägen.
- Om allt går i lås och som planerat så blir den klar i år, men det är inte helt säkert att det blir så.
En upphöjd passage över Räkstigen på Djupviken byggs också 2011.
En gång- och cykelväg längs Industrigatan från Bergsviksvägen upp till Fläktgatan, blir inte av 2011, men kanske nästa år.
Redan i år ska emellertid sträckan från korsningen Järnvägsgatan-Furubergsvägen fram till Pitholmsskolan få en gång- och cykelväg.
Att just den sträckan står långt fram i kön är ingen slump.
- Vi har flera kriterier som vi går efter i våra prioriteringar. En är förbindelser till skolor, en annan är att knyta ihop hela stråk, säger Annika Stenvall.
Ytterligare en är hastighet. Det finns klagomål på att det saknas en gång- och cykelväg längs hårt trafikerade Hamnplan mellan Ica och Coop. I den nya planen finns sträckan med.
- Men den är inte särskilt högt prioriterad, så det dröjer med den.
Nya pengar
Anledningen är just hastigheten.
- Det är mycket trafik, trångt och bökigt där vilket påverkar hastigheterna som blir låga. Ibland är det inte smartast att anlägga en gång- och cykelväg för vid en separering så ökar hastigheterna och folk kommer ändå att korsa gatan. Vid en krock blir konsekvenserna svårare, så separering är inte bäst, utan det är låga hastigheter, säger Annika Stenvall.
Den nya gång- och cykelplanen ska antas av kommunfullmäktige. Sedan måste nya pengar skjutas till varje år för att uppfylla planen.
Även utanför centrala Piteå planeras gång- och cykelvägar men de ingår inte i just den här planen.