Videon är inte längre tillgänglig
I samband med SM-veckan i Piteå öppnades portarna till första delen av tunnelbygget (se de snedställda svarta strecken nere till höger på skissen).
Denna etapp 1, över 400 meter, är specialbyggd för både längdskidåkare och för testverksamhet av bildäck.
– Det gensvar vi mött har överträffat alla våra högt ställda förväntningar, säger Erik Lindbäck.
Nu, inför fortsättningen, har planläggningen fått utökat omfång. Idéskissen har kompletterats med fler sidospår, och Erik Lindbäck och samarbetspartnern Robert Bergman från Innovation Piteå ler ikapp när de utvecklar planerna.
PT har tidigare berättat om etapp 2 som innefattar bygget av ytterligare 690 meter tunnel, allenarådande stöpt för skidfolket (se gul linje på skissen ovan). Tanken på sikt är att knyta an båda tunnelbyggena i en enhet – vilket erbjuder skidlöparna 2,2 kilometer åkyta fram och tillbaka.
De nyheter som nu tillförts projektet är markerat med grön och röd tuschpenna på skissen ovan.
– Det utgör i praktiken en handlingbana med kurvor och i viss mån höjdskillnader som däcktestarna uttryckt behov av, förklarar Robert Bergman.
– Den planerade handlingbanan mäter totalt 485 meter och på en kort bit (röda strecket) kommer skid- och däckfolket att samsas under samma tunneltak men åtskillda via tydliga avgränsningar, säger Erik Lindbäck.
Det betyder, om allt går i lås, att däckfolket utöver 400 tunnelmeter i etapp 1 även erbjuds ytterligare 485 meter rundbana för tester av friktion och bromssladdar.
Som ytterligare krydda på anrättningen planeras ett jättelikt snömagasin, en kallat snöakademi, där 6 000 kubik snö ska kunna framställas och förvaras för kontinuerlig förnyelse i tunneln, och där forskare från LTU parallellt kan bedriva forskning runt snö och is.
Några pusselbitar återstår innan etapp 2 kan få körorder. Dels en detaljplan över området och bygglov, dels saknas pengar (typ 90 miljoner kronor).
– Vi jobbar hårt för att hitta finansieringslösningar och jag är optimistisk, säger Erik Lindbäck och hoppas på byggstart till hösten för projektet som förväntas ta ett år att fullborda. Hittills har tunnelbygget i etapp 1 kostat 45 miljoner kronor.