Det jobbas intensivt då PT hälsar på vid järnvägsövergången vid korsningen intill Sjöbodan/polishuset och Coop Forum. Övergången i själva gatukorsningen är redan klar, men det fattas en bit som skulle färdigställas under tisdagskvällen.
– Vi jobbar på till vi är klara med den här övergången, det ska asfalteras här i morgon, berättar arbetsledaren Staffan Jonsson vid Structon Rail AB.
Tidsschemat håller
Jonsson berättar att arbetet flyter på precis som planerat, vilket innebär att Structons anställda under onsdag och torsdag kommer att jobba med och färdigställa järnvägsövergången vid Smurfit Kappa, där det sedan ska asfalteras under fredagen.
– Och då är allt klart, så då släpps trafiken på igen på fredag eftermiddag/kväll, precis som planerat, säger han.
LÄS OCKSÅ: "Spårarbete stänger Timmerleden"
Timmerleden stängdes av fredag kväll och sen dess har det arbetats intensivt för att tidsschemat ska hålla.
– Under helgen hade vi två skift igång i stort sett hela tiden, sen har vi jobbat långa skift till långt in på kvällen för att bli klara.
Vad är det då som händer?
Extra stabilitet
Jo, först har man rivit upp allt och bytt underlaget/ballasten under järnvägen, sen har Structon bytt räls, slipers och de nya, tjockare gummiplattorna som även fått nya kraftiga kantbalkar för extra stabilitet. Gummimattorna ska helt enkelt inte rubbas ur sitt läge framöver utan tryggt och snällt ligga på plats även om trafiken på Timmerleden är tät och tung.
På plats vid bygget fanns även Tommy Lillqvist från företaget Goodrail AB. Företaget levererar de gummiplattor som används och som är gjorda av återvunna bildäck. Lillqvist ville dokumentera renoveringen.
– Det här är litet speciellt, säger han. Det här är faktiskt Sveriges längsta gummibeklädda järnvägsövergång.
Och fredag eftermiddag ska allt vara klart.