Efter att antalet A-traktorer och olyckor där de är inblandade ökat, bad den förra regeringen Transportstyrelsen ta fram förslag på ett nytt regelverk. Under tisdagen lämnade myndigheten in förslag på ändringar till den sittande regeringen.
Transportstyrelsen föreslår att det ska införas krav på bälte för alla traktorer som är utrustade med bälte, när de kör på väg.
Melvin Bodin, som kör A-traktor i Piteå, är kritisk till de nya förslagen.
– Jag förstår att de vill införa det för att det har med säkerheten att göra, samma med vinterdäck. Men om man måste använda bälte tycker jag att man borde få sitta i baksätet också. Det blir säkrare då och roligare att köra.
Enligt en undersökning av Transportstyrelsen använder endast 60 procent av förarna bälte i A-traktorer. I samma undersökning angav de flesta tillfrågade att de inte använder bälte för att det inte finns något krav på det.
– Jag har hört om de nya förslagen och jag tycker det är tråkigt att de vill att man bara ska få sitta två. Det gör att när man är ett gäng som är ute måste många fler köra, säger Petter Englund, A-traktorförare.
Idag finns ingen lagstiftning kring hur många som får åka samtidigt. Det är upp till polisen att göra en enskild bedömning om det är för många passagerare. Transportstyrelsen menar att det är för svårt för polisen att avgöra. Därför föreslår de ett krav på att varje passagerare ska ha en egen plats, som endast en får sitta på.
Det betyder i praktiken att antalet passagerare begränsas till en eller två beroende på fordonets utformning.
– De pratar också om att de ska göra det svårare att trimma dem, med det går som inte. Folk kommer ändå att hitta sätt att trimma dem, säger Petter Englund.
Förslagen gör det även möjligt för trafikskolor att använda fyrhjuliga fordon i utbildningen istället för dagens tvåhjuliga.
– En moppe och en epa är två helt skilda saker, så förslaget är jättebra. Som det är nu så tar man moppekort och får köra något så stort som en bil, säger Melvin Bodin.
Transportstyrelsen undersöker även om det går att höja hastigheten för A-traktorer, men bedömer att det är säkrast att behålla hastigheten vid max 30 kilometer i timmen.
– Det är rätt dåligt av dem, om säkerheten ökar så borde vi få köra snabbare. 45 låter som en bra hastighet, eller kanske 60, säger Melvin Bodin.