Nya "Mattepiloter" ska göra det roligare att räkna

Svenska barn och ungdomar blir allt sämre i matte - trenden är likadan i hela landet och även i Piteå kommun. Nu utbildar kommunen två "Mattepiloter" som ska hjälpa till att göra undervisningen roligare och lättare att förstå.

Piteå2007-01-12 00:00
Det är Solanderskolans rektor Margareta Sundin och matte/NO-läraren Kalle Palo som går utbildningen genom Myndigheten för Skolutveckling.

- Det känns som att vi satsat mycket på svenskan under senaste åren, men matten har kommit i skymundan. Nu vill vi försöka ändra på det, säger Margareta Sundin.

Solanderskolan har som målsättning av under vårterminen dra igång en "Matteverkstad" från årskurs fyra till nio.

Där ska eleverna dels lära sig räkna genom att använda matteboken, men också genom att spela spel, arbeta tillsammans med grupparbeten/problemlösningar och arbeta praktiskt och visuellt med matematiken.

- När man exempelvis lär sig olika volymer så häller man upp tio deciliter vatten för att visa att det är lika med en liter. Sedan lever dagens elever i ett digitaliserat samhälle, många har svårt att veta vad klockan är efter så och så många timmar. De kan behöva hålla i en riktig klocka och själva föra visarna framåt, säger Kalle Palo.

Han undervisar redan i dag en liten grupp elever som på olika sätt hamnat efter i matematiken. Där använder han sig bland annat av olika spel för att eleverna ska lära sig att räkna procent och bråk enklare.

- En del elever har svårt för det abstrakta och behöver mer tid för att lära sig saker, säger Sundin.

Hon upplever att man i dag dock generellt satsar mycket på de elever som har det jobbigt i skolan. Det är eleverna "i mitten" och de "duktiga" som glöms bort.

Varför tycker så många elever att det är tråkigt med matte?

- Små barn tycker ofta det är roligt med matten, men sedan kommer man plötsligt till en punkt då det blir tråkigt. Men får eleverna bara rätt hjälp att komma över hindret som är jobbigt, så blir det roligt igen, säger Margareta Sundin.

Kalle Palo menar att det är ett problem inom skolan i dag att duktiga elever bromsas upp för att de andra ska hinna ikapp dem. Det gör att de tappar motivationen:

- De upplever att "det inte är någon ide" att vara duktiga. Vi måste blir bättre på att stimulera dem på olika sätt. Vi har haft elever på Solanderskolan som räknar matte på gymnasienivå redan i årskurs nio.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om