Nya ögon ska lyfta PDOL

Upplevelsestudenterna Linn Holmeskog och Helena Ivarsson ska ge ett nytänk till PDOL. Med nya ögon hoppas de kunna bidra till den redan etablerade festivalen.

”Det är en rolig utmaning. Det är roligt att göra en så etablerad festival och det känns jätteroligt att vara en del av PDOL”, säger Helena Ivarsson.

”Det är en rolig utmaning. Det är roligt att göra en så etablerad festival och det känns jätteroligt att vara en del av PDOL”, säger Helena Ivarsson.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2014-07-15 20:28

Videon är inte längre tillgänglig

Båda två arbetade med årets upplaga av Smask och det var där festivalgeneralen Fredrik Nilsson fick nys om dem. När han skulle till att anställa projektledare till PDOL hade han som krav att det skulle vara personer som inte har upplevt festivalen tidigare. Och som tur var så stämde det in på Linn Holmeskog eller Helena Ivarsson. De har inte varit på PDOL tidigare och har därmed inget i bagaget. Något de själva också tycker är positivt.

Rolig utmaning

– Jag tror att det är den bästa kombinationen, jag, Linn och Fredrik. Han är så erfaren och att vi kommer in som nya gör att vi kan lägga till saker som vi tror kan fungera och han kan säga att det här bör behållas för att det är förväntas eller för att det fungerat tidigare och har varit uppskattat. Den kombinationen är nog den bästa, säger Helena Ivarsson.

De har inte jobbat med någon festival tidigare.

– Jag tycker att det är jätteroligt att vi har fått den här chansen. Det känns kul att vara med och skapa festivalen eftersom det är en sådan populär högtid, säger Linn Holmeskog.

– Det är en rolig utmaning. Det är roligt att göra en så etablerad festival och det känns jätteroligt att vara en del av PDOL, säger Helena Ivarsson.

Nytt ungdomsområde

Helena Ivarsson är ansvarig för allsången som är en av årets nyheter på festivalen och Linn Holmeskog har bland annat arbetat fram ett ungdomsområde.

– Chilla med PDOL är som ett vardagsrum fast utomhus. Tanken är att ungdomar ska kunna sitta där och umgås. Det är bra att det finns något för ungdomarna också, säger Linn Holmeskog.

Inför festivalen har de även arbetat med en mer upplevelsefokuserad marknadsföring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!