Nya och nygamla fordon samsas på kommunens vägar

Utöver de vanliga trafikanterna har vi fått stifta bekantskap med ett antal ”nya” fordon i trafiken som bara blivit vanligare och ofta används av ungdomar. Bland annat ”hoverboarden” som egentligen var totalförbjuden när den kom.

Säkrare. Mopedbilar är förvisso inte lika kraftiga som en personbil, men erbjuder bättre skydd än en vanlig moped om olyckan är framme.

Säkrare. Mopedbilar är förvisso inte lika kraftiga som en personbil, men erbjuder bättre skydd än en vanlig moped om olyckan är framme.

Foto: Maria Johansson

Piteå2017-08-20 05:00

Hoverboard är en tvåhjulig eldriven bräda som är ungefär lika stor som en skateboard och styrs med hjälp av balansen, ungefär som en Segway i mycket mindre format.

– När hoverboarden kom så fanns det ingen definition över vad den egentligen var för slags fordon och den var helt förbjuden att framföra på vägarna, säger Kjell Norberg.

Sedan dess har Transportstyrelsen kommit fram till att hoverboard, precis som Segway ska klassificeras som en cykel. För att vara laglig ska den dock vara utrustad med broms och ringklocka, eller någon annan slags ljudanordning som kan varna medtrafikanter. Den måste också vara utrustad med reflex och lyse och får inte vara snabbare än 20 kilometer i timmen. Hur många som enligt den definitionen kör lagligt är osett, men avviker man från bestämmelserna om reflexer eller ringklocka eller liknande så är det 500 kronor i böter som gäller.

En annan sak som verkar ha kommit för att stanna är mopedbilarna, vars försäljning har fullkomligt exploderat i Piteå. Något som polisen tycker i regel är positivt.

– Det är en fördel med att de är klart bättre skyddade i trafiken än en vanlig mopedist på två hjul och inget runt sig. Förarna beter sig i allmänhet bra i trafiken och det är få olyckor. Mopedkortet har också gjort mycket för att höja trafiksäkerheten, säger Christer Karlsson.

Vad kan de göra för fel?

– När det väl händer är det ofta, precis som med vanliga mopeder, att de missat högerregeln, säger Christer Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om