Totalt rymmer Piteå kommun 12 000 ljuspunkter längs bilvägar, i korsningar och efter gång- och cykelstråk.
2010 togs ett politiskt beslut om att modernisera lampbeståndet.
Bort med all kvicksilverarmatur – som kommer att sluta saluföras – och in med LED-belysning.
I grova drag berör målet upp emot 7 000 gatlampor.
– Vi påbörjade arbetet i fjol i Rosvik och Norrfjärden. I år är vi mest aktiva i och kring Öjebyn, och sedan fortsätter vi i område efter område fram till hösten 2017, säger Ulf Nordin, gatudriftchef i Piteå.
Effektivisering
Vad vinner då kommunen på hela detta förfarande?
– Största vinsten ligger i energieffektivisering. LED-belysning är en bättre ljuskälla och på köpet kommer kilowattförbrukningen att minst halveras, förklarar Nordin.
I linje med kommunens belysningsplan finns även ett politiskt beslut om att släcka ner i princip all gatubelysning under maj, juni och juli.
– Vi bedömer det som görligt då det är ljust ute i stort sett dygnet runt, säger Ulf Nordin.
Tre månaders med släckta gatlampor sparar in runt 300 000 kronor.
Kan göra undantag
– Vid grådaskigt vädret kan möjligen någon fotgängare eller cyklist beröras av mörka stråk, men vi är inte främmande för specifika förändringar vissa perioder i vissa områden om det finns underbyggda önskemål, säger Nordin.
Kommunen gör också riktade insatser med tänd belysning kvällar/nätter när stora besöksgrupper gästar staden, typ under Pdol.
Bångstyrning
Samtidigt med påkallade sparinsatser har många Pitebor noterat tända gatlampor dygnet runt under lång tid längs delar av Norra ringen.
Piteenergi, som ansvarar för drift och underhåll, är medvetna om problemet.
– Jo, folk har hört av sig. I detta fallet är det tekniken som fallerat, eller utrustningen för automatisk tändning och släckning, säger Carl Wanhainen från PiteEnergi.
– Vi har inte lyckats få bukt med styrningen och därför är det tänt när det ska vara släckt, förklarar han.
Stolpnedmontering
För att spara energi har kommunen även låtit montera ned totalt 114 belysningsstolpar, längs delar av Sundsgatan mellan Max och Backcity, delar av Norrstrands- och Kolungsvägen, Hallgrensväg, Munksundsväg samt Kritgatan.
– Dessa vägar är främst avsedda för biltrafik och parallellt finns det, eller kommer att finnas, belysta gång- och cykelvägar. Det tål påpekas att nedsläckning inte gäller i korsningar, på övergångsställen eller vid busshållsplatser, säger Ulf Nordin.
För tillfället är inga fler belysningsstolpar aktuella för nedmontering.