Nya hastighetsgränser välkomnas av polis

De nya hastigheterna 40 och 60 kilometer i timmen börjar sätta sig hos Piteborna. Men vid skolor behålls 30-gränsen – och då ryker körkortet vid 51.

Bra hastighet. De nya hastighetsgränserna välkomnas av både polis och trafikanter. "Det går helt enkelt inte att köra fortare än 40 i stan", säger Johan Westbom, yttre befäl vid Pitepolisen.

Bra hastighet. De nya hastighetsgränserna välkomnas av både polis och trafikanter. "Det går helt enkelt inte att köra fortare än 40 i stan", säger Johan Westbom, yttre befäl vid Pitepolisen.

Foto: Gunnar Westergren

Piteå2017-01-23 20:30

Det var den 1 november som de nya generella hastighetsgränserna 40 och 60 infördes i centrala Piteå mellan Nygatan och Timmerleden.

För Sundsgatan, som är en av våra mest trafikerade gator, innebär det sänkt hastighet hela vägen. 40 kilometer i timmen genom de centrala delarna av stan och 60 där det tidigare var 70, från Vattentornet i Öjebyn och in mot centrum, i och med att gatan blivit smalare då den nya gång- och cykelvägen byggdes.

Det innebär att Piteå kommun tagit första stegen mot de hastighetsgränser som trätt i kraft på många håll i landet. På sikt kommer förändringen genomföras på kommunens samtliga gator och vägar.

De nya gränserna kan innebära både höjd och sänkt hastighet (från 50 till 60 eller från 50 till 40).

– För oss i polisen innebär de nya hastigheterna inga problem. Piteborna håller 40-gränsen bra, det går helt enkelt inte att köra fortare i stan, säger Johan Westbom, yttre befäl vid Pitepolisen, som välkomnar nyordningen.

Däremot är det inte aktuellt med någon höjning av hastigheten vid kommunens skolor.

– Det har ju att göra med olycksstatistiken, blir barn påkörda i 30 överlever de, kör man fortare riskerar man allvarliga skador eller till och med att barnet dör.

Där 30-gräns gäller, riskerar man också att få körkortet omhändertaget av polis på plats – och därefter återkallat av Transportstyrelsen under en viss tid, allt från en månad upp till halvåret eller mer.

Ett återkallat körkort kan i många stycken vara en hårdare bestraffning och ge mer konsekvenser för den enskilde än de bötesbelopp som delas ut vid hastighetsöverträdelser. Det är också tanken, att vetskapen om detta ska bidra ytterligare till att hastigheten hålls vid skolor och förskolor.

Vad många trafikanter däremot inte tänker på, är att böter kan delas ut från första kilometern man kör för fort, det är bara summan som skiljer (se faktaruta härintill).

När det gäller övriga vanliga trafikbrott, ser straffskalan ut så här (penningböter gäller samtliga överträdelser och förseelser):

Det kostar 3 000 kronor att köra mot rött, 2 000 kronor att missa väjningsplikt (högerregeln) och 3 000 vid obevakat övergångsställe.

Använder man inte bilbälte är penningböterna 1 500 kronor, för missad stopplikt 2 500 och för slitna däck 1 200 kronor, per däck.

Trafikböter

Kör man för fort, gäller följande böter vid hastigheter upp till 50 kilometer i timmen (högre hastighetsgränser):

1–10 km för fort 2 000 (1 500) kronor.

11–15 km för fort 2 400 (2 000) kronor.

16–20 km för fort 2 800 (2 400) kronor.

21–25 km för fort 3 200 (2 800) kronor.

26–30 km för fort 3 600 (3 200) kronor.

31–35 km för fort 4 000 (4 000) kronor.

Mer än 36 km för fort 4 000 (4 000) kronor.

Du riskerar även körkortsindragning vid mer än 31 km för fort (21 på 30-sträcka)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!