Hastighetsgränserna 40 och 60 kilometer i timmen kommer att ersätta de tidigare hastighetsgränserna 50 och 70 kilometer i timmen. Arbetet med de nya hastighetsgränserna är en del i en långsiktig strategi för att anpassa hastighetsgränserna till gaturummet. Ambitionen är att få fram en väl avvägd hastighet så att kommunens gator ska bli tryggare och säkrare både för oskyddade trafikanter och fordonstrafikanter.
Lennart Fredriksson, Munksund tycker att åtgärden är bra.
– Det är ett barnrikt område och folk är ute och går med sina hundar. Sedan kan man ju alltid hoppas att trafikanterna ser upp. Det hjälper inte att ändra hastighet om folk inte respekterar vad som står på skyltarna, säger han.
Hastigheten har en stor direkt inverkan på trafiksäkerheten. Vilka skadeföljder som en oskyddad trafikant får vid en kollision med ett fordon är direkt kopplat till fordonens hastighet. En sänkt hastighetsgräns ger även andra positiva följdeffekter, som minskat buller och ett trivsammare och attraktivare gaturum.
– Det är positivt att hastighetsarbetet fortskrider. I år har kommunen satsat på stadsdelarna Backen och Degeränget, vilka blev färdigställda första juni i år, säger Kjell Norberg, trafikingenjör samhällsbyggnad.
Första oktober är det områdena Klubbgärdet, Munksund och Skuthamn som får nya hastighetsgränser.
– Nu är ändringen av hastigheter klart i de centrala delarna av Piteå, så nu lägger vi fokus på Öjebyn och byarna utanför centralorten, säger Norberg.