Nya grepp att radera skolsabbet

FINPUTSNING. I går togs konkreta tag mot skadegörelsen vid Hortlax Centralskola. 320 elever fick ägna hela dagen åt en veritabel uppskurning av högstadieskolan.

Piteå2007-05-03 00:00
Det luktade Ajax lång väg ut i korridorerna.<br /><br />Suddgummin utplånade blyertskludd längs väggarna, snusbussar och tuggummirester avlägsnades från bänkskivor, och kring elevskåp gjorde skurtrasor sagan all för tuschstreck och sparkmärken.<br /><br />I går stod både inre och yttre miljövård på högstadieelevernas scheman i Hortlax.<br /><br />Plus fördjupad skolning i värdegrundsfrågor.<br /><br /><h3>Krafttag</h3>För två månader sedan skrek feta svarta rubriker i PT ut uppgifter om "förfallet" vid skolan.<br /><br />Samma skola som fyra år dessförinnan genomgått en totalrenovering för 19,5 miljoner fick vid en besiktningsrunda i februari hundratjugonio (129) anmärkningar förorsakade av sabotage ... och det blev liksom droppen.<br /><br />Skolledningen beslutade om krafttag på bred front.<br /><br /><h3>Spjärnar emot</h3>Och saker har hänt. Under två lov har målnings- och repjobb sanerat de synbart värst utsatta ytorna.<br /><br />- En förfallen skola löper risk att bli än mer skadad. Det är angeläget att spjärna emot, anstränga sig att hålla efter, resonerar en av skolans rektorer Lars Nilsson.<br /><br />Eleverna själva har fått vara med och betala. Skolledningen har plockat 53 000 kronor ur överskottet från elevcafeterian - som annars var ämnat elevrådets egen kassa för presumtiva festligheter.<br /><br />Nu blev det istället grundplåt för väggmålarfärg och nya toalettstolar för de gamla söndersparkade.<br /><br />En grupp elever har också fått räkningar hemsända med betalningskrav för skadegörelse.<br /><br /><h3>Lokalvårdare</h3>Linda Lundberg och Elisabeth Öhlund, lokalvårdare vid skolan, gick på onsdagen från klassrum till klassrum och berättade om slitet, kraftspillet för att hålla efter utstuderad nedsmutsning.<br /><br />- Vi har inget lätt jobb. Många gånger hinner vi inte med det vi är satta att göra när lokaler utsätts för åverkan.<br /><br />Efter redogörelsen gavs det, åtminstone i klassen PT besökte, löften om ett slut med att kasta gurkskivor och stampa sönder halvdruckna festisar inomhus.<br /><br /><h3>Värdegrund</h3>Det talades även värdegrund.<br /><br />- Vi dissekerar ordets innebörd. Konkretiserar. Översätter skolans styrdokument till begriplig svenska med praktiska vardagsövningar, förklarade rektor Göran Dahlen.<br /><br />Målet är att främja etik och moral. Sätta gränser. Skapa vi-anda. Inpränta spelregler. Höja ribban för ansvar.<br /><br />Som ett led i strävan gavs samtliga elever en skrubbande, skurande, städande arbetsuppgift på onsdagen, vilket tycktes falla stora flertalet på läppen.<br /><br />"Det borde minska risken för framtida skadegörelse", kommentade några elever som suddade väggklotter.<br /><br /><h3>Forskning</h3>Hortlaxskolan har även anlitat Ulrika Bergmark, doktorand vid Luleå tekniska universitet, för att via forskningsarbeten finna ramarna till den etiskt mest optimala skolan.<br /><br />- Jag tittar på hur etiska händelser påverkar lärandet. Erfarenheter från både lärare och elever gör det möjligt att förstå vad som är bra i skolan, vad som behöver förbättras, hur vi visar varandra respekt, uppmuntrar till personligt engagemang, summerade Ulrika Bergmark.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!