Totalt är tio nya fartkameror på ingång och arbetet pågår med att förbereda platserna där kamerastolparna ska apteras.
Den trafikfrekventa Havsbadsvägen kommer att utrustas med fyra fartkameror; två vid in- och utfarten mot Pitholmsskolan/Lillåkersvägen, två vid korsningen mot Grus & Makadam/Kritgatan i Skuthamn.
Ytterligare fyra fartkameror ska placeras längs väg 374 i Pålberget, medan två kameror ska hålla fartsyndare i schack längs väg 373 i Stockbäcken.
Önskemål
Dessa tio nya vägkameror är det enda tillskott som kommer Norrbotten till del under innevarande år.
– Platsvalen bestäms ytterst av Trafikverkets nationella råd, ATK-rådet, efter önskemål från varje enskild region, förklarar Stefan Ericsson från Trafikverket region nord.
– Våra äskanden bygger på egna iakttagelser, trafikmätning, flöden, tips från polisen, kommuner och allmänhet, olycksstatistik och annat. Allt sammanfattas utifrån olika parametrar, bedöms och behovsprövas och sedan är det upp till ATK-rådet att fatta beslut och fördela vägkamerorna över landet, säger Stefan Ericsson.
Bortplockade
En fartkamera är dock ingen statisk produkt, den kan flyttas vid förändrade förutsättningar.
– Som till exempel på E4 i Kopparnäs där ju två kameror plockats bort för att återanvändas på annan plats nu när E4 blivit mötesseparerad med mitträcken vilket innebär att kameraövervakning inte längre anses nödvändigt.
Sparar liv
– Det råder inget tvivel om att vägkameror sparar liv. Rent teoretiskt talas det om 20-30 inbesparade liv per år och den siffran går väl alltid att diskutera men all statistik visar att kamerorna påverkar trafikbilden positivt.
Vilka sträckor i länet som står med på Trafikverkets önskelista för 2016 är en än så länge väl bevarad hemlighet.
– Men jag kan tycka att Piteå kommun har en utbredd arbetspendling och det finns vägavsnitt där man mycket väl kan motivera ett behov av fartkameror, säger Stefan Ericsson.