En blick in i PT:s bildarkiv talar sitt tydliga språk – Havsbadsvägen är en synnerligen olycksutsatt sträcka.
Genom åren har rader av trafikolyckor, älgpåkörningar, avåkningar dokumenterats och rapporterats, och de många tillbuden är ett väl känt faktum hos Trafikverket.
– För att motverka olycksutvecklingen och bidra till lägre hastigheter kommer vi i år att sätta upp fartkameror förbi några extra utsatta passager efter Havsbadsvägen, säger trafikplanerare Anders Lundström.
Positiv verkan
De avsnitt som ska övervakas med kameror åt vardera håll är dels in- och utfarten mot Pitholmsskolan/Lillåkersvägen, dels korsningen mot Grus & Makadam och/eller Kritgatan mot Skuthamn.
– All tillgänglig statistik visar att vägkameror har en positiv verkan som fartdämpare och därmed också för att beivra tillbud och olyckor, förklarar Anders Lundström.
Stor respekt
– De flesta förare har uppenbarligen stor respekt för kameraövervakning och de mätningar som landets fartkameror utför dygnet om visar att fordonen i snitt passerar tio kilometer i timmen under den föreskrivna hastigheten, säger Lundström.
Även om fartkamerorna mäter hastigheterna dygnet runt – är de endast slumpvis påslagna för att fotografera fartsyndare.
Kopparnäs blir utan
Ytterligare sex fartkameror ska alltså utplaceras längs Piteå kommuns vägnät under 2015.
Fyra kameror kommer att ta plats efter väg 374 i Pålberget, medan två är planerade för väg 373 i Stockbäcken. Någon gång under barmarksperioden sker utsättningen.
Sedan tidigare finns det två fartkameror på E4 vid norra in- och utfarten till Rosvik som blir kvar som tidigare.
– Däremot kommer vi att ta bort kamerorna på E4 i Kopparnäs (en är förövrigt redan borttagen). Det beror på att sträckan blir mötesseparerad med mitträcken efter ombyggnaden och då finns det ingen anledning att ha fartkamerorna kvar, konstaterar Stefan Ericsson vid Trafikverket region nord.
1 300 fartkameror
– Fartkameror är inga statistiska produkter. Det är långt ifrån ovanligt att de flyttas allt eftersom förutsättningar ändras och efter behovsprövning, säger Ericsson.
Totalt finns det i Sverige 1 300 fartkameror med hela landet som arbetsfält.
Respektive Trafikverk får äska om behovet hos huvudkontoret i Borlänge där en nationell pott styr utfallet med mottot att placera vägkamerorna där de gör mest nytta.
– Men initialt är det vi ute i regionerna med lokal kännedom kring olyckor, tillbud och trafikflöden som lyfter frågorna, förklarar Stefan Ericsson.