Omstruktureringen har inte varit problemfri. Bland annat fick nya turer och extra bussar sättas in tämligen omgående för att klara skoltrafiken och Knutens placering visade sig bli ett riskabelt trafikhinder. Under hela hösten uppmanades resenärerna att säga vad de tyckte och efter jul ändrades tidtabellen på nytt för att komma åt vissa av problemen.
Stressigt
Men den färska turlistan har inte gjort situationen bättre. Tvärtom, om man ska tro kritikerna. Långa väntetider mellan bussarna för vissa som behöver byta, för ont om tid mellan andra turer vilket gör chaufförerna stressade och resenärerna - ibland - strandsatta. En del turer som går från Holmen via Framnäs till lasarettet tar femtio minuter. På helgerna är busstrafiken nästan obefintlig. Antalet passagerare minskar och personalen anklagas för att vara otrevlig. I lördagens tidning berättade PT om två gymnasieelever som upplevde att de blivit utskällda för att de åkt med fel buss.Missnöje
- Vi är inga busar, vi jobbar ju med folk i ett serviceyrke, säger chauffören Åke Holmgren som PT träffar vid ett besök i Connex bussgarage.Missnöjet mot kommunens besparingskrav är påtagligt bland chaufförerna. Effektiviseringen har orsakat en betydligt sämre och stressigare arbetsmiljö, och ett försämrat schema med nästan bara delade turer. Av tretton turer är åtta tvådelade och två tredelade. Det innebär dagar med tidiga morgnar, ett par timmars ledighet mitt på dagen och sedan ett nytt pass i bussen fram mot aftonen.
Tröttande
- Man blir väldigt uttröttad, säger Åke Holmgren. Han bor i Hortlax och försöker hinna köra hem för koppla av mitt på dagen mellan arbetspassen.- Hela lördagsförmiddagen går åt till att återhämta sig. Jag brukar känna mig som en påse nötter.
Arbetstiderna i bussbranschen är kända för att vara dåliga. Därför är det svårt att rekrytera ung arbetskraft. Medelåldern bland Connex chaufförer i Piteå är cirka 55 år. Agneta Markström är en av de yngre vid företaget.
- Jag har kört en del men hade tur och fick ett städjobb i stället, säger hon.
Att köra buss är ett roligt jobb, tycker chaufförerna PT pratar med, men arbetstiderna är ett stort problem.
- Det är roligare att köra buss än att städa, men det är ännu roligare att ha arbetstider så att man får träffa sina barn, säger Agneta Markström.
Tappar
Connex personal säger sig få många signaler från resenärer som tycker att busstrafiken försämrats.- Det började gå ganska bra i höstas. Folk lärde sig den nya tabellen, säger Åke Holmgren. Efter den nya ändringen blev det världens tjorv.
- Omläggningen gick för fort, säger Ola Forsberg som jobbar åt Skelleftebuss. Det är ett stort projekt att ändra en tidtabell.
Många faktorer spelar in för att bussen ska kunna komma i tid. Ett stopp vid järnvägsövergången, många gamlingar eller barn som ska kliva ombord, folk som ska lösa busskort eller halkigt väglag kan påverka ordentligt åt fel håll när marginalerna är minimala.
- Ibland sitter man fem-sex timmar i sträck bakom ratten utan att hinna lyfta på rumpan, säger en av chaufförerna.
- Men jag tycker att vi är duktiga på att ha omsorg om resenärerna, säger Åke Holmgren.
- Om man belyser problemet kanske politikerna förstår att vi inte kan ha det såhär. Om man sparar några procent av kostnaderna men tappar 25 procent av resenärerna - vad har man vunnit då?<\c>