Ny trafikplats bjuder efterlängtad genväg

En ny trafikplats planeras på E4 söder om Piteå, mot Hortlax och Tingsholmen. Vägprojektet är snarlikt den nya av- och påfarten efter E4 i Ersnäs.

"Säkerheten skulle förbättras markant förbi många in- och utfarter genom Bergsviken när trafikplatsen och E4 tar över många trafikanter", säger Anders Nilsson.

"Säkerheten skulle förbättras markant förbi många in- och utfarter genom Bergsviken när trafikplatsen och E4 tar över många trafikanter", säger Anders Nilsson.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2016-03-10 05:00

Processen är igång, den är efterlängtad – men den kommer att ta tid. Trafikplats Hortlax är arbetsnamnet på det framtida vägprojekt på E4 som ska förändra, förbättra och förkorta rutten mellan Piteå och kommundelar som Hortlax, Blåsmark, Hemmingsmark och andra boplatser söder om Bergsviksbron.

– Det kommer också drastiskt att minska den intensiva genomfartstrafiken förbi Bergsviken i framtiden, säger Gun-Marie Mårtensson, projektledare vid Trafikverket.

I dag passerar närmare 4 000 fordon genom Bergsviken dagligen – och vissa tider på dygnet är trafiken i området tätare än på E4.

I flera decennier har "Trafikplats Hortlax" utgjort en högprioriterad dröm hos många berörda trafikanter.

Av olika anledningar har planerna fastnat i återvändsgränder, fram tills nu.

– Ännu återstår mycket utredningsarbete och många beslut, men vi har kommit en bra bit på väg i planeringen och det skulle förvåna mig om inte trafikplatsen blir av, säger Gun-Marie Mårtensson.

I dagsläget spänner agendan kring något som kallas "allmänhetens granskning".

– Vi har ställt ut handlingar (förslag till vägplan) i bland annat kommunhuset, Ica i Bergsviken och på Trafikverkets hemsida. Fram till den 31 mars kan gemene man komma med synpunkter, förklarar projektledaren.

Nästa steg i processen rör länsstyrelsens miljöprövning.

– De har redan avgett ett positivt förhandsbesked, att byggplanerna inte kan antas medföra någon betydande miljöpåverkan. Håller vi vägplanen intakt blir nog miljöprövningen mest en formaliafråga, säger Gun-Marie Mårtensson.

Under hösten 2016 kommer Trafikverkets avdelning för planprövning att hantera alla skisser, kartor och byggritningar – och om inget oförutsett händer hoppas Gun-Marie Mårtensson sitta med en godkänd körorder för byggstart någon gång kring kommande årsskifte.

Med detta inleds Trafikverkets äskanden om statliga medel inför upphandlingen av vägentreprenör.

– När byggplanerna väl är fastställda har vi fem år på oss att komma igång.

– I bästa fall kan byggspaden vara i jorden någon gång under 2017. Men jag ser nog snarare 2018 som ett mera sannolikt startår förutsatt att inga oväntade händelser sätter käppar i hjulen, säger Gun-Marie Mårtensson på Trafikverket.

Den beräknade prislappen för hela vägprojektet uppgår i dagsläget till cirka 67 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om