I dag invigdes den nya plattformen. Projektet "Hej Piteå" lyfter fram vardagsberättelser om personer och nyheter inom krog, nöje, kultur, trender och jobbsatsningar.
– Det behövs. Alla känner inte till vad som händer i Piteå och vilka företag som gör bra saker. Vi smygstartade i juni på Instagram och vi har sett att det finns ett stort intresse, säger Zandra Klasson, digital strateg på Piteå-Tidningens innehållsbyrå Lab och projektledare för Hej Piteå.
Syftet med projektet är att framförallt att locka nya Pitebor genom att marknadsföra Piteås positiva sidor.
– Vi vill locka hem folk som har flyttat och vi vill också medverka till att fler stannar kvar. Pitebor som funderar på att flytta härifrån ska känna till att det händer roliga saker här, säger Zandra Klasson.
Pite energi och Sparbanken nord har gått in med finansiering och Lab kommer att lägga ungefär en halvtidstjänst på att fylla den nya plattformen med innehåll.
– När Piteå-Tidningen kom med förslaget kändes det positivt direkt. Syftet är ganska givet. Vi vill vara med och göra Piteå livskraftigt. Att se till att vi växer, säger Daniel Fåhraeus, vd på Pite energi.
Han får medhåll av Gunnar Eikeland, vd på Sparbanken nord.
– Vi tycker det är viktigt att göra satsningar mot gamla Pitebor och nya Pitebor och folk som är på väg upp. Vi behöver en plattform som fångar intresset och det tror jag att vi kan utveckla med den här satsningen tillsammans, säger han.