Manne von Ahn-Öberg har arbetat i musikbranschen i 20 år och producerat mer än hundra skivor.
Han har startat åtskilliga skivetiketter och varit med och hittat bland annat Nicolai Dunger från Piteå.
Det är också efter 20 år som Manne von Ahn-Öberg kan säga att han inte tror på skivbolagen längre.
Under sina yrkesverksamma år på stora skivbolag har han sett bolagen tappa luft. Försöken att hålla maktbalansen har gjort att de kommersiella bolagen tappat kärnan - att utveckla artister och musiken i stort.
Chans att vinna
Med den bakgrunden driver han och Andreas Karlsson Yoursound.se. På sidan får alla som vill lägga upp musik. En jury lyssnar på allt nytt som kommer in. Redan tidigt bestämde sig Yoursound för att 20 oetablerade namn hade chansen att vinna var sin guldmikrofon.Nu har två av mikrofonerna gått till Pitebanden Johnny Rocket och Populärmusik. Manne von Ahn-Öberg var i Piteå förra veckan och delade ut mikrofonerna. Att två stycken gick till Piteå tycker han är extra roligt med tanke på att mikrofonerna delas ut över hela Europa.
- Jag känner till Populärmusik sedan tidigare, det är så roligt att de rappar på Pitebondska, säger han.
Om Johnny Rocket säger han att de är riktigt bra och att sångaren har en röst som bär.
Juryn som väljer vinnarna består av representanter från 4sound, en butikskedja som gett Manne von Ahn-Öberg och Andreas Karlsson ekonomiskt bidrag och en respit på fem år att utveckla Yoursound.se.
Vill inte bli jämförd
Riksmedia har satt likhetstecken mellan MySpace och nya Yoursound.Interaktivitet är ledordet när dessa sidor beskrivs. Användare skapar egna sidor med personlig profil. För Yoursund.se är inriktningen enbart musik och Manne von Ahn-Öberg ser sidan som en utvecklingskanal. Användare som skickar in sin musik får tips och respons.
Att så stora medier som Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet samt rikssänd tv uppmärksammat Yoursound.se tycker Manne von Ahn-Öberg är aningen obehagligt med tanke på att den slutgiltiga versionen av hemsidan lanseras först i februari. Det finns också en fara med att riksmedia snappar upp alternativa kanaler fort och ger dem helsidor. Manne von Ahn-Öberg vill inte bli jämförd med Idols hemsida eller liknande kommersiella produkter. Visst finns risken att även Yoursound.se blir kommersiell.
- Men kvalitet överlever alltid och vi satsar på sidan med stor integritet, säger Manne von Ahn-Öberg.
Till gräsrotsnivån
Uppmärksamheten från media ser han också som ett bevis på att alternativa musiksidor behövs.Universal, som är ett stort varumärke i musikbranschen, stöttar Yoursound.se i förlagsform. De band och sångare som Manne von Ahn-Öberg plockar upp har Universal chans att skriva kontrakt med.
- Jag vill att skivbolagen ska hitta tillbaka till gräsrotsnivån. Nu finns ett helt nytt intresse för subkulturer. Internet har gjort det möjligt för band att lyckas.