Avtalet med Nyab skrevs på i måndags där Piteå hamn går vidare med den expansion av hamnen som inleddes 2017 med ny järnväg in till området. Under 2017/2018 byggdes kajen ut med 105 meter vilket gör det möjligt att ta emot större och fler fartyg. I samband med det försvann också den småbåtshamn som flyttats till inloppet av Bondökanalen.
Nu fortsätter arbetet med att färdigställa en 55 000 kvadratmeter stor lagringyta för en kostnad av 70 miljoner kronor.
– Med detta har vi investerat drygt 250 miljoner kronor i hamnen. Av det är hälften EU-medel, säger Lars Wikström, infrastrukturansvarig vid Piteå port and hub som hamnen numera vill kalla sig.
LÄS OCKSÅ: "Hamnens miljonlån får stöd"
Han säger att i höst inleds arbetet med att fylla ut och schakta av hela området.
– Vi kommer att skärma av området både på land och vatten. Området ska beläggas med asfalt, det kommer belysning, stängsel och nya grindar. När allt detta är klart kommer du inte att se ett spår av gamla båthamnen, säger Lars Wikström.
Det nya lagringområdet för skeppslasterna ska stå klart i december 2020.
Fredrik Karkiainen, affärsområdeschef vid Nyab, är nöjd med affärsuppgörelsen.
– Att få uppdraget att bygga ut hamnen som omfattar leverans av cirka 400 000 ton jord, sten och bergkross som är en stor del av projektets budget, känns både ansvarsfullt och kul, säger han.