Allting började med att Johan Gran, ägare av GinGin, tog fram en egen gin till Kust. På ett möte efter det föreslog han att konferensgäster skulle kunna komma ut till honom på Furunäset för ginprovningar.
– Då såg jag att det tändes något hos Kicki (Christina Skoog reds. anm.), kan vi inte göra det här i stället? Då inleddes diskussionen, vilket ledde till att de går in som delägare och vi öppnar den här konceptbaren tillsammans, berättar Johan Gran.
Baren, som ska heta GinGin BarBar, ligger vägg i vägg med hotellet. Den 100 kvadratmeter stora lokalen är i dag tom och ska byggas om. Planen är att baren ska ha runt 50 sittplatser och målet är att öppna innan sommaren.
Hur långt har ni kommit?
– Vi håller på med bygglovet, vi planerar planlösningen och vi ska köpa utrustning och sätta menyn. Matmenyn sätter vi tillsammans med Johan Eriksson på Centrum krog. Centrum krog äger också en del i GinGin, säger Johan Gran.
Konceptet ska tydligt följa gindestilleriets varumärke där man bland annat kommer att känna igen den stora runda korken från ginflaskorna.
– Det är väldigt viktigt att det ska hålla ihop hela vägen. Flaskan vi en gång tog fram ska synas när du kommer in, du ska få en känsla av att det hänger ihop, säger han.
Har du en bild framför dig hur det ska se ut?
– Den har jag ganska färdig. Jag ska inte säga för mycket, det är roligare om vi håller det lite hemligt, säger han.
Tanken är att baren ska vara öppen både för allmänhet men också vara bokad för konferensgäster och i hotellpaket för privatpersoner.
Ute på Furunäset anordnar Johan Gran sedan tidigare provningar, men i och med baren får han möjlighet att servera fullskaliga drinkar till skillnad från i dag och han tror också att de kommer att nå ut till fler i stan.
– Även om det inte är jättelångt ut så är det inte den naturliga vägen förbi. Nu tänker vi att vi kanske kan bygga något bra mellan Kust, GinGin BarBar och O'Learys så det blir nästan som en liten bargata, säger Johan Gran.
Christina Skoog, vd för Kust hotell och spa, Restaurang Tage och Skoogs fastigheter, tror att varumärkena kommer att bidra till varandra.
– Vi får en mer levande innerstad och gata. Det blir mer liv och rörelse så jag tänker att det blir en win-win helt enkelt. Det blir som en nyetablering i stan, det är också superviktigt. De har förvisso funnits, men aldrig i stan som barkoncept, säger hon.