Det är ett initiativ av Visit Piteå och näringslivsavdelningen vid Piteå kommun. Projektet görs för att uppmärksamma Piteåbor och gäster på att handel, hotell och restauranger har fortsatt öppet och behöver alla kunder de bara kan få just nu på grund av coronapandemin.
Och naturligtvis för att ge de lokala företagen en chans att marknadsföra sig.
Förhoppningen är att så många butiker, restauranger och kaféer som möjligt ska engagera sig genom att pynta, ta fram fina erbjudanden och skylta med produkter i vårens tecken. Det skriver Visit Piteå på sin hemsida.
– Visit Piteå har normalt uppdrag att ordna ett antal arrangemang och happenings varje år, men corona har ändrat på allt, konstaterar handelsutvecklaren Cecilia Lindström som håller i projektet.
Nu blir det inga uppträdanden eller aktiviteter utan alla företag ansvarar för sitt eget deltagande och sin egen insats. Däremot står arrangörerna för marknadsföring via annonser i dagspress, utlägg via internetkanaler, affischer med mera.
Tanken är att nå så många konsumenter och Piteåbor som möjligt med kampanjen.
– Vi vill uppmärksamma att Piteå fortsatt är öppet och behöver sina kunder mer än någonsin.
Att coronapandemin och myndigheternas säkerhetsuppmaningar lett till att näringslivet i princip tvärdött i vissa delar är också orsak till att Piteå kommun engagerar sig och är med i projektet:
– Det har ju varit två tuffa månader för näringslivet redan men istället för att köra nånting en kväll med trängsel vi inte vill ha, så känns det perfekt att göra det under en vecka, säger vikarierande näringslivschefen Nicklas Larsson.
– Det ger oss på näringslivsavdelningen en chans att pusha för Piteå, att trumma ut budskapet att Piteå är öppet, nu och i sommar, men också att träffa näringsidkarna och prata värdskap, bemötande och hänsyn i dessa tider.
Vårveckan anordnas 18–24 maj.
– Vi vill ju absolut inte ha några folksamlingar, därför sprider vi ut det under en vecka, säger Cecilia Lindström, som också poängterar att Vårveckan inte bara är öppen för kommersiell verksamhet, allt som har med våren att göra kan vara med.
– Man kan ju marknadsföra vad som helst, vårpromenader på en vandringsled till exempel. Och butikerna behöver inte ta fram extraerbjudanden, de har det ju redan nog tungt, de kan istället berätta vad de har – "vår i luften och vi har fått in alla vårnyheterna" till exempel, säger hon.