Godståget, som körs av CFL Cargo Sverige, är 500 meter långt och kommer att lastas med containrar med sågat trävirke för att sedan köras till containerterminalen i Göteborg.
– Ur ett Piteåperspektiv är det här jättepositivt. Det tillför ytterligare en dimension till logistikutbudet eftersom det här är en ny lösning som inte funnits tidigare, säger Nikolas Rowland, grundare och ägare till First Row Shipping och Logistics AB.
Just nu råder det global brist på containrar.
– Det är högkonjunktur vilket innebär en tuff marknad för många exportföretag. Kapaciteten är maximerad och det är svårt att få upp containrar med båt till norra Sverige. De hämtas oftast nere i Tyskland där det är slagsmål om dem. Därför har vi kommit på den här idén istället, säger han och fortsätter:
– Den här innebär en ny kanal som på sikt skapar fler möjligheter för industrin i norr, som på grund av det geografiska läget är beroende av stabila och pålitliga logistiklösningar. I Göteborg finns en helt annan plattform att stå på, med hög kapacitet och ett brett linjenätverk.
Piteå är den nordligaste destinationen som täcks genom Green Gothenburg Gateway.
– Vi är glada över att allt fler vågar ta steget att använda långväga tåglösningar till Göteborg och vi är övertygade om att detta är framtiden, säger Henrik Horndahl, Sales Executive på APM Terminals Gothenburg.
I dagsläget kommer godstransportpendeln enbart att köra containrar.
– Just nu kör vi en gång i veckan. Från Göteborg går stora fartyg direkt till Asien. Det är en snabb lösning om man vill exportera sina produkter österut. Man sparar säkerligen en vecka, troligtvis två, om man jämför med att transportera med båt från Haraholmen. Vi fick en förfrågan från Stenvalls trä om vi kunde hjälpa till att lösa en del av deras logistik och godstrafikpendeln är resultatet av det samarbetet, säger Nikolas Rowland.
Det finns redan planer på att utöka järnvägstransporten från Piteå.
– Initialt kör vi en avgång i veckan men det finns redan ett tryck från Stenvalls trä och andra kunder att öka frekvensen till två avgångar i veckan vilket beräknas ske till sommaren. Vi har vår största kundbas i Piteå med omnejd och vi transporterar en stor mängd gods med tåg, lastbil och fartyg från Piteå varje vecka. Kontraktet med Stenvalls trä sträcker sig över två år, säger Nikolas Rowland.