Den nya stadsdelen Västermalm är tänkt att centreras kring ett resecenter i anslutning till en centralt dragen Norrbotniabana. Som en del i projektet vill Piteå kommun göra om Timmerleden till en stadsgata. Genomfartstrafiken ska istället ledas om till en ny bro över Sörfjärden.
– Timmerleden är en begränsning för oss. Det är en bullerbarriär, en säkerhetsrisk och bidrar med dålig luftkvalitet. Vi vill därför inte ha kvar den som tungt trafikerad genomfartsled. Den funktionen vill vi lägga någon annanstans. Ett av de förslag vi tittar på är att lägga den på en bro över Sörfjärden, säger stadsarkitekten Florian Steiner och fortsätter.
– Vi ser ett behov av att minimera barriärerna och få bort de element som ställer till problem. Kritiker pratar om hur mycket godstrafik det blir och hur fort tågen kommer att köra. Det tror inte jag kommer att märkas. Det som påverkar desto mer är Timmerleden och den tunga trafik som går på den.
Den tilltänkta bron ska leda om trafiken från stan för att istället passera Kappa och över till Lövholmen. Det som i dag är Timmerleden skulle då istället få funktionen hos en vanlig stadsgata för biltrafik, liknande hur Sundsgatan ser ut i dag. Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Magnus Nyström (S) säger att Norrbotniabanan inte kommer göra något för att minska antalet industritransporter på väg och att man därför är i behov av en ny genomfartsled.
– Industrierna ligger på den södra sidan av stan. Till och från hamnen kör industrierna massaved, pappersrullar och liknande, och det kommer inte att dras om till någon industrijärnväg. Man kommer fortsatt att köra med lastbilar och de behöver en fungerande matarled.
På en av de illustrationer som ska spegla kommunens vision för den nya stadsdelen finns en bro utritad i bild. Magnus Nyström säger att bilden inte ska tolkas bokstavligt och att man hoppas på en högre bro som ska tillåta fortsatt trafikering med båt.
– Bron på bilden är bara en visuellt snygg idé, den ska inte tolkas som ett färdigt förslag. Vi vill absolut ha kvar båttrafiken och att vi ska ha en båthamn vid Västra kajen där man ska kunna angöra med båttrafik. Då kan vi inte bygga en bro som man inte kommer under. Om vi ska nyttja vattenläget kan vi inte strunta i båttrafiken, säger han.
Magnus Nyström säger att det ännu inte finns någon färdig uppskattning kring vad en bro över Sörfjärden skulle komma att kosta.
Broar är väldigt dyra att bygga. Är detta en realistisk idé?
– Vi tror att det är realistiskt. Det är naturligtvis inget man får gratis, men vi ser ett behov och vi skulle inte göra vårt jobb om vi inte försöker få till en sådan lösning, säger Florian Steiner.
– Det är dyrt, det är vi medvetna om, men om vi vill växa så kommer det att kosta. Förhoppningen är ju att det här ska bli bra på lång sikt med fler skattebetalare, mer kultur och en bättre stad att bo i. Vi vill ju bygga för framtiden, säger Magnus Nyström.
Ansvaret för Timmerleden ligger i dag på Trafikverket. Magnus Nyström och Florian Steiner säger att frågan om en ny transportled med ny bro även det kommer att falla under Trafikverkets ansvar och att kommunens vision kommer att bli föremål för förhandlingar.
– Det här är fortfarande långt, långt bort. Vi måste först få med oss Trafikverket på idén, säger Magnus Nyström.