Sedan 2006 har många av Piteås nybörjarläsare skrivit sig till läsning med dator eller lärplatta och över 190 pedagoger har utbildat sig för att bäst kunna stötta eleverna i deras utveckling.
Förenklat handlar det om att dator och lärplatta ersätter penna och papper.
– Istället för att servera en bokstav i veckan får alla börja på sin nivå. Nybörjarna får börja lära sig läsa av egna texter, säger Erica Lövgren, lärare på LTU, språk och skrivutvecklare i Piteå.
Knäcka skrivkoden
Det är ett sätt att knäcka skrivkoden fortare. Våren 2006 inleddes ett projekt i Piteå efter den norska professorn Arne Trageton. Det föll väl ut och sedan 2009 ingår den här verksamheten i CMiT:s vanliga arbetsuppgifter.
Mycket erfarenhet
Pedagogerna Ann-Christin Forsberg och Erica Lövgren har under årens lopp samlat på sig mycket erfarenhet.
– Vi har också fått många frågor och det är dessa frågor vi ger svar på i boken ”Med datorn som skrivverktyg; Vad? Hur? Varför?
Boken är tänkt att användas av lärare och kan användas som uppslagsbok men också läsas från början till slut.
– Lärarna får tankestöd av boken. När man jobbar med det här arbetssättet samlar man på sig frågor och med bokens hjälp kan man få en riktning i hur man ska tänka.
Erica Lövgrens första bok utkom 2010, ”Med datorn som skrivverktyg; Språk, motorik och bokstavsformer.