Nu ska Sundsgatan bli Piteås paradstråk

PARADGATA. Äntligen ska "sorgebarnet" få sin ansiktslyftning. I september påbörjas ombyggnaden av sterila Sundsgatan i Piteå. Och nu vet politikerna hur man vill att det ska se ut.

Piteå2006-05-05 00:00
Det har varit många turer, tyckanden och teorier om Sundsgatans utformning sedan en politiskt klubbad trafikutredning 1998 slog fast att Fula Gatan genom centrala Piteå behövde förskönas.

Enighet har alltjämt rått om behovet av upprustning - men pengabrist och politisk oenighet om detaljer har lagt krokben för körschemat.

Rondeller

Sommaren 2004 sparkade i vart fall etapp 1 igång med bygget av två rondeller intill Shell och Max, ytterligare en cirkulationsplats och t-korsning vid kanalen, fartdämpande gupp samt en del mindre modifieringar.

Under fjolåret saknades pengar. Ingenting hände.

Men nu har ärendet manglats ytterligare några varv och äntligen tycks de politiska viljorna enats om att signalera grönt ljus.

Mittrefugen kvar

Etapp 2 ska påbörjas i september.

Den etappen sträcker sig från Max-rondellen till korsningen nedanför Statt.

Och upplägget kommer löpa som en röd tråd längs hela den kvarvarande sträckan (totalt 900 meter):

Mittrefugen bibehålls, liksom körfältet närmast på ömse sidor.

Det yttre norra körfältet (mot kyrkan) byggs om till cykelled, flankerad av den befintliga gångbanan.

Motsvarande yttre södra körfält ligger till grund för ett trottoarstråk.

En allé med nyplanterade träd kommer utgöra gröna vågen dels i mittrefugen, dels som avdelare mellan norra gång- och cykelvägen, lite här och var längs sträckan, samt ett kvarter åt vardera håll upp efter sidogatorna.

Sex miljoner

För etapp 2 finns sex miljoner kronor säkrade.

Dessa pengar ska även räcka till en ny in- och utfart mot Backcity på Backens affärsområde (i jämnhöjd med Jysk). Korsningen, kostnadsberäknad till en miljon, byggs endast som infart för trafik från Öjebyn, och utfart för trafikanter in mot stan.

Under 2007 ska hela etapp 2 vara i hamn.

Klart 2008

- Målsättningen är att direkt därpå dra igång med resterande etapper, vilket vi underförstått kommer att få pengar till, säger Anders Mellberg, trafikchef på gatukontoret.

Ytterligare nio miljoner krävs då för att fräscha upp Sundsgatan fullt ut.

Ljussignalerna bibehålls i Statt-korsningen. Vidare ner mot kanalen kommer samma struktur råda med kvarvarande mittrefug, ett körfält åt vardera håll, cykelstråk, trottoarer och massor av nyplanterade träd.

Busshållplatser förläggs stationärt i anslutning till Pentryt och Valdino. En del lastzoner och parkeringsytor kommer också skapas längs gatan.

Och någon gång under 2008 ska Fula Gatan helt ha bytt skepnad till en vägvinnande paradgata värd namnet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!