Nu rullar våren in igen

Många ungdomar trampar gärna gamla damcyklar, men i cykelhandeln är det främst hybridcyklar som gäller i vår. Lättrullat och sportigt på samma gång. Fler verkar dessutom ta på hjälmen.

Det är bråda dagar i Piteås cykelaffärer. Nasko Paunosson har fullt upp med service och lagning. Han trivs, cykelfrälst som han är.

Det är bråda dagar i Piteås cykelaffärer. Nasko Paunosson har fullt upp med service och lagning. Han trivs, cykelfrälst som han är.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2009-04-16 06:00
En ovanligt snörik vinter går mot sitt slut och med det startar cykelsäsongen. Visst, numera cyklar en del året runt, men det är på våren det verkligen börjar rulla. Piteås fyra cykelhandlare, Cykel & Fritid, Teamsportia, Cykelshopen och anrika Svanborg & Lundberg (grundad 1945), har fullt upp. Andreas Öström tog över den sistnämnda cykelaffären för två år sedan och enligt honom är det hybridcykeln som gäller i vår.
- Hybriden är en blandning mellan sportcykel och vanlig modell. Smalare däck och lättrullat.
För några år sedan drog mountainbiken in som en tornado i cykelbranschen, men i dag är det en modell som är lite ute, om än den givetvis fungerar perfekt i skog och mark.
- I dag är det inte samma sug efter en speciell modell, men just hybriden är perfekt för den som vill cykla till och från jobbet. Jag tror att fler gör det i dag, säger Andreas Öström.
Satsa på kvalitet
Bland tonåringar tycks trenden snarast vara gamla damcyklar?
- Det ligger något i det och det är klart att vi tappar en kundkrets, men gamla damcyklar håller inte i evighet.
En ny cykel kostar några tusenlappar och det kan vara lätt att snegla mot billiga cyklar på varuhus, men Andreas Öström tycker inte att det är något alternativ i längden.
- Du får vad du betalar för. Ska du ha en bra cykel av ett kvalitetsmärke hamnar du på runt
6 000 kronor. Det finns många olika märken, men kvaliteten är ungefär densamma. Det som skiljer är design och vissa komponenter.
Bland hundratals cyklar ryms ett par elcyklar i sortimentet, men modellen är väl inte helt accepterad än. Kanske för latmaskarna?
- Nja, du måste alltid trampa, men du får lite hjälp av motorn. Kan vara skönt i tuffa uppförsbackar eller om du inte vill bli så svettig efter cykelturen.
Elcykeln är ingen mopedmodell och det krävs således inte hjälm, men när det gäller cykelhjälm upplever Andreas Öström en attitydförändring?
- Alla små barn har väl hjälm i dag och alltfler vuxna. Det tar sin tid att få genomslag och är väl en generationsfråga.
Nya cyklar kostar som sagt en slant och många väljer att stöldskyddsregistrera sin cykel. Något som säkert bidragit till att cykelstölderna minskat med 48 procent de senaste 15 åren. Rekordnoteringen från 1993 på 126 000 stulna cyklar sjönk i fjol till 66 000.
Är cykeln en del av framtiden?
- Definitivt. Cykeln är en överlevare, säger Andreas Öström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om