Nu kan kommunens anställda visselblåsa

Från och med 1 juli är det lätt för kommunens anställda att rapportera – även anonymt – om de misstänker att det förekommer oegentligheter bland chefer, nyckelpersoner eller förtroendevalda som är av allmänt intresse.

Piteå kommun inför en ny visselblåsarfunktion för sina anställda.

Piteå kommun inför en ny visselblåsarfunktion för sina anställda.

Foto: Piteå kommun

Piteå2022-07-02 15:00

Piteå kommuns nya visselblåsarfunktion vänder sig till alla medarbetare och andra som har någon relation till kommunen exempelvis praktikanter, arbetssökande och samarbetspartners. Den gör det möjligt att på ett enkelt sätt rapportera om man misstänker att en person i ledande ställning, en nyckelperson eller förtroendevald begår ett allvarligt fel eller om det förekommer andra oegentligheter.

Det kan handla om muta, bedrägeri, stöld, jäv, olämplig bisyssla eller en situation där någon får privat vinning eller fördel på grund av sin befattning. Det kan också handla om att en närstående gynnas, lagbrott eller allvarliga avvikelser från interna riktlinjer och regler i tjänsten.

Piteå kommun har en kommunetisk policy antagen december 2021 och frågan om etik och möjligheter att visselblåsa har varit i fokus en längre tid.

– Vi ska ha högt i tak och man ska kunna diskutera problem öppet och med sin närmaste chef, man ska aldrig uppleva obehag. Att vi nu tillsätter en visselblåsarfunktion är ett komplement för den som av någon anledning inte känner sig bekväm med att öppet påtala problem som är av allmänt intresse eller att man känner att man vill vara anonym, säger Andreas Lind, kommunchef.

Enligt en ny lag ska alla offentliga arbetsgivare ha infört en visselblåsarfunktion senast 17 juli 2022, under 2023 omfattar lagen samtliga arbetsgivare med fler än 50 anställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!