Muddringen klarades till stor del av i höstas, men när den tillfälliga vägen grävs bort så är det troligt att det krävs lite mer muddring. Samtidigt växer själva brobygget långsamt, men säkert. Bottenplattorna är gjutna och klara. Nu väntar gjutning av de fyra brostöden och på måndagen påbörjades det arbetet.
– Vi gjuter tre stöd nu. Två landstöd och ett av stöden ute i vattnet. Sedan bygger vi formen till det andra stödet och gjuter klart, säger projektledaren Magnus Eriksson.
Det är tio minus och vinden är kall, men platschefen Lennart Nilsson klagar inte. Det var betydligt värre i förra veckan.
– Det har varit kallt ett tag nu. Vi får ta det lite försiktigt i kylan, men vi gör det vi kan och följer projektplanen, säger Nilsson i väntan på ännu en betongbil.
När den rullar in blir det full fart, men det är en process att fylla upp formarna med betong.
– Vi fyller på cirka en halvmeter i stöten så att vi kan vibrera betongen eftersom.
Lennart Nilsson har den rutinerade arbetsledaren Hans Snäll, fyra arbetare och 2-3 maskinförare till sin hjälp just nu. Längre fram blir det lite mer folk på plats.
När fästena är gjutna och klara påbörjas bygget av själva bron. Den byggs fackvis och det arbetet beräknas vara klart under sommaren. Bron kommer att få tre öppningar med en segelfri höjd på cirka 4,5 meter.
– Det är betydligt mer än under den gamla bron. Den nya bron kommer att få ett betydligt bättre genomsläpp av vatten i och med att den gamla vägbanken grävts bort, säger Magnus Eriksson.
Den nya bron blir tio meter bred och ungefär 60 meter lång. Bron blir tvåfilig med en separat gång- och cykelväg. Kostnaden för projektet är beräknad till 24 miljoner, var av Trafikverket betalar sex miljoner.
Håller tidsplan och budget?
– Ja, det rullar på som det ska. Vi räknar med att släppa på biltrafiken i september, men vägytorna beläggs inte förrän under 2019. Det är också en hel del markarbeten som ska utföras så helt klart blir det inte förrän sommaren 2019 då den officiellt ska invigas, säger Magnus Eriksson.
Den gamla bron som var över 50 år hade tjänat ut, men frågan om en ny bro med bättre genomsläpp av vatten har diskuterats i säkert 20 år. Inte minst har Fåröns samfällighetsförening drivit på för en ny bro och en viktig anledning har varit igenslamningen.