Nostalgitripp i mopedens tecken

Det var 17:e gången i ordningen som Mopedens dag arrangerades i Piteå. I vanlig ordning fanns det mycket ögongodis för de intresserade.

Mats Lundberg och hans far Gunnar Lundberg, vid en av Mats mopeder. En totalrenoverad Mustang rocket.

Mats Lundberg och hans far Gunnar Lundberg, vid en av Mats mopeder. En totalrenoverad Mustang rocket.

Foto: Frida Enberg

PITEÅ2018-08-11 16:14

Det är något visst med en gammal moped. Vacker design i kombination med den praktiska enkelheten i att kunna ta sig fram i 30 kilometer per timme. Mopeden gjorde entré i Sverige på 50-talet, före bilen fanns i var mans ägo.

– För många av oss som är med här är det otroligt mycket nostalgi i mopederna. Man fick ju inte köpa en egen förrän man fyllt 15, men de flesta av oss fick upp intresset betydligt tidigare än så. Man kanske hade nån farfar eller morfar som hade en moped, så man var ute och körde på landet eller så redan som ung pojke, berättar Anders Westerberg, ordförande i Pite moppers.

Den kanske största tjusningen är att hitta en likadan moped som man själv hade och låta gamla minnen väckas till liv.

De närmare 70 mopederna som ställs ut på Rådhustorget representerar epokerna mellan 50- och 80-talet. Den äldsta är helt enkelt en cykel med påhängsmotor.

– Mopederna var otroligt populära när de kom. Det var ingen skatt eller försäkring eller något, utan det var bara att köpa en och då kostade de ungefär 1 200 kronor, säger Anders Westerberg.

På 80-talet störtdök mopedernas popularitet och all tillverkning upphörde.

– Vi har någon enstaka här från 80-talet, men under den perioden var det jättesvårt att sälja mopeder, säger Anders Westerberg.

Han berättar att Pite moppers är den största mopedklubben i Norrland och samlar medlemmar inte bara från Piteå, utan även från övriga länet.

Pitebon Mats Lundberg är en av dem, han har två veteranmopeder som han renoverat omsorgsfullt.

– Jag har en Puch dakota och en Mustang rocket, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!