Året som helhet har varit tufft med låg mjölkersättning. I december kom en vändning då Norrmejerier höjde ersättningen med 30 öre från första januari 2017.
– Tack vare den lojalitet norrländska konsumenter visar genom valet i mejerihyllan har vi lyckats hålla en stabilitet, berättar Henrik Wahlberg.
I slutet av sommaren kom det första beskedet om stigande världsmarknadspris på mjölkpulver. Därefter har priset även stigit på fett och ost i Europa och i Sverige vilket bidragit till en positiv vändning för mejeriet.
– Norrmejerier är en stark mejeriförening och jag tror på fortsatta framgångar för mjölkproduktionen i Norrland. Norrmejerier är också ett varumärke som norrlänningarna väljer framför andra. Dessutom har vi flera varumärken som är framgångsrika i övriga Sverige och har mer att göra på export, säger Henrik Wahlberg.
Under året har styrelsen tillsammans med företagsledningen utarbetat strategier för framtiden. Investeringar i mejeriprocessen för det färska sortimentet anses kunna ge bättre möjlighet att möta konsumenternas efterfrågan i produkter och förpackningar.
– Vår främsta utmaning inför framtiden är invägningen av mjölk. För att möta efterfrågan på norrländska mejeriprodukter behöver vi mer mjölk. Jag hoppas att vi på sikt kan betala en högre ersättning för mjölken och därmed bidra till en starkare framtidstro hos Norrmejeriers medlemmar, säger Henrik Wahlberg.