Norrbottningar inga gröna bilister

Norrbottningarna är sämst i landet på att köpa miljöbilar, detta enligt Gröna bilisters senaste undersökning. Antalet sålda miljöbilar minskade något under 2007 jämfört med tidigare år.- Det ska inte vara krångligt att köra miljövänligt, säger Mattias Goldman, kommungranskade på Gröna bilister.

Piteå2008-02-04 00:00
Norrbotten är det enda länet i Sverige där andelen miljöbilar av nybilsförsäljningen minskar. Det visar en färsk undersökning som organisationen Gröna bilister låtit genomföra. Bara 507 av de bilar norrbottningarna köpte som nya under 2007, det vill säga 9,4 procent, var klassade som miljöbilar. Det är en minskning från året innan då andelen miljöbilar var 9,6 procent.

- Det här ett bekymmer som vi inte ser någon annanstans i landet och det finns inga sakliga skäl till att miljöbilsenheten ska vara så pass låg i länet, säger Mattias Goldman.

Minskningen i sig ser inte så mastig ut på pappret, men enligt Gröna bilister bidrar det ändå till att Norrbotten släpar efter i arbetet med att minska nybilsförsäljningens klimatpåverkan.

- Kommunerna i länet måste satsa mer på det här. Exempel på lätta åtgärder är att låta parkeringsplatserna vara gratis för dem med miljöbilar och låta andra betala för att parkera. I Skellefteå och Boden har det startats biogasmackar, fler lokala initiativ av den sorten skulle förenkla för de som väljer att köpa en miljöbil. Det ska inte vara krångligt att köra miljövänligt.

Alla gör skillnad

Goldman menar att det är viktigt att företag och kommuner sätter press på bolag de ingår bränsleavtal med. Det gäller också mindre kommuner som ofta har en, felaktig, inställning att små kommuner ändå inte kan göra någon skillnad.

- Om man sätter som krav på att ens bensin- och diesel leverantör också ska erbjuda etanol eller någon annan typ av förnyelsebart bränsle så kommer de högst troligt att göra det. Det handlar oftast om så pass stora mängder fossila bränslen och de vill inte tappa kunder. Och finns det miljövänliga bränslet så blir det också lättare att ta steget över till miljöbil.

Ovetenskaplig teori

Goldman har även sin egen, högst spekulativa, teori kring varför miljöbilarna säljer bättre i södra Sverige.

- Här nere knoppas träden redan nu och fåglar som inte ens borde vara på de här breddgraderna vid den här tiden på året kvittrar i träden. Vi drabbas av nån sorts klimatchock. Kanske är den inte lika märkbart norröver. Där kommer minusgraderna och snön ändå. Det blir inte lika tydligt att något måste göras, säger han.

I Piteå finns 0,41 procent av den totala mängden miljöbilar i Sverige. Vid årsskiftet innebar det ett totalt antal på 133 bilar fördelat på såväl företag som privatpersoner. Övrig statistik visar att varannan nyregistrerad bil i Norrbotten under 2007 var en dieselbil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om