- Det här ett bekymmer som vi inte ser någon annanstans i landet och det finns inga sakliga skäl till att miljöbilsenheten ska vara så pass låg i länet, säger Mattias Goldman.
Minskningen i sig ser inte så mastig ut på pappret, men enligt Gröna bilister bidrar det ändå till att Norrbotten släpar efter i arbetet med att minska nybilsförsäljningens klimatpåverkan.
- Kommunerna i länet måste satsa mer på det här. Exempel på lätta åtgärder är att låta parkeringsplatserna vara gratis för dem med miljöbilar och låta andra betala för att parkera. I Skellefteå och Boden har det startats biogasmackar, fler lokala initiativ av den sorten skulle förenkla för de som väljer att köpa en miljöbil. Det ska inte vara krångligt att köra miljövänligt.
- Om man sätter som krav på att ens bensin- och diesel leverantör också ska erbjuda etanol eller någon annan typ av förnyelsebart bränsle så kommer de högst troligt att göra det. Det handlar oftast om så pass stora mängder fossila bränslen och de vill inte tappa kunder. Och finns det miljövänliga bränslet så blir det också lättare att ta steget över till miljöbil.
- Här nere knoppas träden redan nu och fåglar som inte ens borde vara på de här breddgraderna vid den här tiden på året kvittrar i träden. Vi drabbas av nån sorts klimatchock. Kanske är den inte lika märkbart norröver. Där kommer minusgraderna och snön ändå. Det blir inte lika tydligt att något måste göras, säger han.
I Piteå finns 0,41 procent av den totala mängden miljöbilar i Sverige. Vid årsskiftet innebar det ett totalt antal på 133 bilar fördelat på såväl företag som privatpersoner. Övrig statistik visar att varannan nyregistrerad bil i Norrbotten under 2007 var en dieselbil.