Norrbottenseleverna åker säkrare än genomsnittet
Kommunerna ställer betydligt lägre krav på trafiksäkerhet när det gäller linjebussar jämfört med den särskilt upphandlade skolskjutsen.- Linjetrafiken är säkert billigare på kort sikt, men på längre sikt äventyras barnens säkerhet, säger Lars Martinell, NTF Norrbotten.
Höjda krav
Generellt ställer kommunerna betydligt lägre krav vid upphandling för skolskjuts i linjetrafik jämfört med särskilt upphandlad skolskjuts.
Detta gäller för samtliga sju krav som undersökningen frågat efter.
Vid en jämförelse med motsvarande undersökning 2006 har kraven höjts när det gäller särskilt upphandlad skolskjuts. Detta gäller framför allt av- och påstigning på rätt sida (65 procent av kommunerna ställer krav på detta), och alkolås, där nu 75 procent av Sveriges kommuner ställer krav.
Förarutbildning
Krav på bälte och egen sittplats ställs av över 90 procent av alla kommuner. Cirka 80 procent ställer krav när det gäller fordonens ålder och 60 procent när det gäller extra bromsprov och förarutbildning.
Motsvarade siffror för kommunerna i Norrbotten är: Av- och påstigning på rätt sida, 79 procent av kommunerna ställer krav på detta. Alkolås 100 procent av Norrbottens kommuner ställer detta wkrav.
Krav på bälte
Krav på bälte och egen sittplats ställs av 100 procent av alla kommuner.
Cirka 100 procent av kommunerna ställer krav när det gäller fordonens ålder och 79 procent när det gäller extra bromsprov och förarutbildning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!