Norrbotniabanan ratas

Botniska korridoren, inklusive Norrbotniabanan finns numer med i stomnätet för TEN-T. Men i den slutliga plan för järnvägs- och vägsatsningar som Trafikverket presenterar på fredag nämns inte järnvägsprojektet med ett ord.

PITEÅ2013-06-13 13:20

I Europa anses Norrbotniabanan ha en betydande roll i den Botniska korridoren.

Hos Trafikverket i Sverige har den uppenbarligen inte samma dignitet.

När verket presenterar den slutliga planen för den här typen av infrastruktursatsningar finns kustjärnvägen inte med.

Förhoppningar

Det är SVT:s Västerbottensnytt som presenterar uppgifterna.

Inom Norrbotniabanegruppen fanns stora förhoppningar om att Trafikverkets nya plan som sträcker sig fram till år 2025, skulle innehålla någon form av signal om att projektet med den kustnära järnvägen skulle kunna påbörjas under den perioden.

Men enligt Västerbottensnytts källor finns järnvägen över huvud taget inte omnämnd i planen.

Beskedet kommer samma dag som Europarådet, parlamentet och Europeiska kommissionen, via Coreper godkänt riktlinjerna om den Botniska korridoren, utan några invändningar.

TEN-T är organisationen för satsningar från EU:s sida på infrastruktur som kopplar samman olika europeiska länder.

På torsdagen godkände Coreper resultaten av den sista trilogen/trepartsmötet om TEN-T-riktlinjerna.

Enighet

Trilogerna eller trepartssamtalen mellan Rådet, Europaparlamentet och Europeiska kommissionen för TEN-T är därmed avslutade och det finns nu en enighet kring TEN-T.

Konkret innebär detta att det inte längre finns några ändringar avseende sträckorna som sammantaget utgör den Botniska korridoren. Det bekräftar att den Botniska korridoren nu finns med i stomnätet för TEN-T.

Nu närmast väntar godkännande av Europaparlamentets transportutskott. Det sker möjligen i juli. Omröstning i Europaparlamentets plenarsammanträde i början av oktober samt offentliggörande i OJ, Europeiska unionens officiella tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!