Norrbotniabanan kräver helt ny bangård

JÄRNVÄG. Pitholm eller Öjebyn. För stadens utveckling måste bangården flyttas. Det slår Piteå kommun fast i ett yttrande till Banverket i samband med förstudien av Norrbotniabanan för bandelen mellan Piteå och Luleå.

Piteå2006-03-15 00:00
Tillgänglighet är ett nyckelord både när det gäller persontrafik som godstrafik för den planerade Norrbotniabanan.<br /><br />I de förstudier som tagits fram beträffande bandelen mellan Piteå och Skellefteå, har stor vikt lagts på placering av resecentrum för persontrafiken.<br /><br />Det här gäller för projektet i allmänhet.<br /><br /><h3>För trångt</h3>I ett yttrande till Banverket över den förstudie som rör delen mellan Piteå och Luleå och som bland annat behandlar godstrafiken, tas en tung förändring upp - placeringen av en helt ny bangård.<br /><br />- Den vi har i centrala stan är redan i dag alldeles för trång, säger kommunalrådet Peter Roslund, s.<br /><br />Av den anledningen vill ansvariga vara ute i god tid och synkronisera debatten när det gäller helhetslösningen för en kommande Norrbotniabana.<br /><br />Persontrafiken har sin tyngdpunkt ur allmänhetens synpunkt, godstrafiken ur industriperspektivet.<br /><br />- Därför gäller det också att tänka till långsiktigt, säger Peter Roslund.<br /><br />I yttrandet till Banverket pekas ingen placering för en ny bangård ut. Men enligt Peter Roslund finns inte särskilt många alternativ.<br /><br />- Öjebyn eller Pitholm. Allt beroende på vilket korridoralternativ som det blir frågan om.<br /><br />Blir det ett alternativ söder om Piteå talar mycket för Öjebyn.<br /><br />- Mitt- eller norralternativet innebär i så fall Pitholm, säger Roslund.<br /><br /><h3>Hamnkoppling</h3>Att peka ut det mest lämpliga hänger helt samman med vilken sträckning Norrbotniabanan kan komma att få.<br /><br />Peter Roslund anser för övrigt att här måste industrins argument väga tungt.<br /><br />- Det är oerhört viktigt att lyssna till vad industrin själv anser. Jag vet exempelvis att Kappa helst ser en ny bangård ute på Pitholm, säger han.<br /><br />Främsta anledningen där har förstås en direkt koppling till Haraholmen. Något som Peter Roslund också instämmer i.<br /><br />- Utan tvekan skulle en bangård på Pitholm ge stora möjligheter för hamnen, säger han.<br /><br />I yttrandet skrivs det också hur förödande det skulle kunna bli om bangården skulle placeras "fel".<br /><br />Just Pitholmsalternativet skulle också ur miljösynpunkt kunna betraktas som fördelaktigare, både när det gäller buller och luftföroreningar.<br /><br />Vid flera tillfällen har Peter Roslund också betonat vikten av att inte fastna vid saker som kan betecknas som kortsiktiga problem.<br /><br />- Vi måste helt enkelt se till vad som långsiktigt är bäst.<br /><br /><h3>Helst två</h3>Även om yttrandet till stora delar fokuserar kring en ny bangård, lyfts även vikten av att med persontrafik nå orter som Rosvik och Norrfjärden, där många pendlare bor.<br /><br />Ett resecentrum på båda platserna förordas.<br /><br />- Det är vårt utgångsläge, helst bägge, men i vart fall en av orterna, säger Roslund.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!