PT har tidigare berättat att OK Piteå vill bygga en ny tankstation utanför polisens och räddningstjänstens fastighet vid Kolugnsvägen, samt dra en pipeline till Södra hamn för att tillgodose båttrafikens behov av bränsle.
I dagarna lämnade föreningen in en bygglovsansökan som även innefattar en dygnet-runt-öppen biltvätt.
– Förhoppningen är att handläggningen ska gå snabbt och att vi får bygglov så att vi kan göra något av det här området under 2018, säger Hans Grönlund, ordförande i OK Piteå.
Investeringen är beräknad till mellan fem och tio miljoner och det är bråttom att komma igång. Föreningen har sålt tomten vid busstationen till Lindbäcks bygg och den nuvarande automatstationen där måste rivas bort och marken saneras.
– För oss är det väldigt viktigt att vi får en ersättning för Västergatan så snabbt som möjligt. Tanken är att vi ska riva och sanera, men det ligger i träda tills det vi får klart med bygglov, säger Hans Grönlund.
Men det finns många frågetecken. Den planerade tankstationen ligger inom korridoren för Norrbotniabanan.
– Vi har inte tagit någon ställning till ansökan än. Vi har skickat ut remisser till de som berörs, bland annat Trafikverket, säger Johan Wirtala, avdelningschef vid Fysisk planering på Piteå kommun.
Vilka möjligheter finns det att bygga i korridoren för Norrbotniabanan?
– Nu kan jag inte säga exakt hur det ser ut i det här ärendet, men principen är att om vi skulle bevilja ett bygglov som Trafikverket inte godkänt, och så byggs banan där fastigheten står, då blir kommunen ansvarig för att flytta det istället för Trafikverket. Det finns en risk att kommunen drar på sig kostnader om vi skulle göra så.
Däremot konstaterar Johan Wirtala att det kan finnas andra möjligheter.
– Man kan ha tidsbegränsade bygglov, säger han.
Trafikverket planerar för byggstart av sträckan Umeå-Dåva under 2018 och projekteringen av sträckan Umeå-Skellefteå är igång. Hur länge det dröjer innan järnvägssträckningen mellan Skellefteå och Piteå eventuellt utreds är oklart och fram till dess ligger det breda korridorsförslaget som en våt filt över byggplanerna.
– Det här stoppar en stor del av Piteås utveckling och det är inte bra. Vi vill ha hit Norrbotniabanan men vi tycker att korridoren är för bred. Vi har lyft det här med Trafikverket, men kommer tyvärr ingenstans i diskussionen, säger Wirtala.