När PT kontaktar anordnarna bakom Europaspelet, Garantispelet, Superspelet och Supervinsten får vi inte prata med någon företrädare för lotterierna. Istället bifogar "pr@nordiskaspel" en bilaga med skriftliga svar om kritiken.
Enligt "Nordiska spel" är bolaget bakom deras fyra varumärken etablerat och registrerat i Costa Rica sedan 2004. De delar inte Lotteriinspektionens bedömning att verksamheten är så pass utbredd i Sverige att de behöver lotteritillstånd i landet. Anledningen uppges vara att all marknadsföring och försäljning sker utanför Sveriges gränser.
"Vi kan med full säkerhet säga att Nordiska Spels varumärken är mindre utbredda än Betsson, Unibet, Bet365 med flera och inte ett enda av dessa bolag har ett lotteritillstånd i Sverige. Ett eller fler av dessa bolag använder dessutom, precis som Nordiska Spel, telemarketing för att marknadsföra sina spel, vilket gör verksamheterna i princip identiska utifrån den aspekten. Förvånansvärt nog så väljer dock Lotteriinspektionen att enbart kritisera Nordiska Spel".
Påstådd vinstgaranti
Nordiska spel dementerar också att kunderna inte skulle få några vinster.
"Alla varumärken delar kontinuerligt ut vinster i varierande storlekar, precis som sig bör. De påståenden om att vinster saknas för kunder som det har spekulerats om i media är inte något vi på Nordiska Spel känner igen oss i, och skulle någon kund mot förmodan stå utan vinst trots den utlovade garantin så ber bolaget att få bli kontaktade och ställa det till rätta".
"Vissa komplikationer"
Enligt Nordiska spel är det förståeligt att en del kunder är missnöjda.
"Nordiska Spel har vuxit snabbare än förväntat och med det följer vissa komplikationer. Exempel på detta är stundtals underbemannad kundtjänst och otillräckliga rutiner. För att förbättra detta jobbar bolaget dagligen med att få alla bitar på plats ordentligt och har nu kommit en bra bit på väg, med en i allra högsta grad välfungerande support", skriver Nordiska spel.
"14 dagars ångerrätt"
Angående kritiken mot lotteriets försäljningsmetoder hävdar Nordiska spel att det rör sig om enskilda fall snarare än utbredd marknadsföringsteknik.
"Eftersom alla bolagets telemarketing-kanaler är outsourcade är det svårt att säkerställa kvalitén i varje samtal som görs. Detta arbetas det hårt med att förbättra genom olika rutinkontroller".
Enligt Nordiska spel ingås ett muntligt avtal med varje kund där säljaren och kunden tydligt går igenom vad som gäller.
"Efter samtalet skickas det hem en bekräftelse på köpet. Väljer kunden att ångra sig så tillämpas det självklart en 14 dagars ångerrätt på alla köp.